Femton filmer? Femton filmer som kanske kan intressera

 
292?
 
292 filmer jag har hunnit se år 2018. Arton av dessa filmer jag har sett tidigare och då syftet med detta inlägg inte är att rada upp favoritfilmer utan att rekommendera filmer som givit ett bra första intryck räknades inte dessa med i beräkningen. Femton filmer har jag valt ut och givetvis har jag sett fler bra filmer än så, men dom allra kändaste (som jag upplever många känner till) är borttagna. Kvar är filmer som kanske var stora när dom kom, men hamnat i glömska eller filmer som helt enkelt aldrig nådde en större publik.
 
Jag vill inte ge någon av dessa filmer överdriven "hype" och jag menar inte att dessa tillhör världens bästa filmer, men det är filmer som jag uppskattar och jag hoppas även andra läser denna lista och hittar en ny favoritfilm. Filmerna är inte rangordnade utan det är äldsta filmen först och sedan arbetar vi oss framåt till den senaste. Enjoy!
 
Hud (1963): Paul Newman var en av sin tids stora amerikanska skådespelare. Här har vi honom i ett drama där flera skådespelare är i fokus. Filmen slänger fram en del överraskningar och är välrundad. Filmen skulle kunna klassificeras som en western, men inte på det sättet många direkt tänker på. Den är även svartvit, men låt inte det skrämma dig.
 
The Cowboys (1972): John Wayne var med i MÅNGA filmer. Av filmerna jag sett har kvaliteten varierat rejält. Det här är ett givet guldkorn. Det finns en mysig faktor likt den i Familjen Macahan eller Lilla huset på Prärien, men likt Familjen Macahan tas flera olika faktorer ifrån vilda västern fram. Den är oväntat rå på sina platser, lättsam på andra och känns som den perfekta filmen att visa någon relativt ung som deras första western.
 
Mr. Majestyk (1974): Jag valde bort två andra kul actionfilmer med Charles Bronson för att få med denna på listan. Det är en skojfrisk actionfilm som substilt driver med sig själv. För sin typ av film får den med ganska mycket variatation också. Gillar du action med lite hjärta och humor får du inte missa denna.
 
The Boys from Brazil (1978): En film baserad på en bok. Starten ger inte direkt direktion var handlingen är på väg, men sakta, sakta förklaras allting (medan man själv som tittare får tänka till). Filmen är samtidigt rå och aningen absurd. I grunden till allt finns ämnet krig, men det här är inte en krigsfilm. En fröjd att titta på.
 
The Big Red One (1980): Filmen säljs idag via att Mark Hamill är med på ett hörn (som då just hade blivit ett stort namn via Star Wars). Mark Hamills roll är därmed inte av större signifikans. Oavsett är detta en lång krigsfilm helt i min smak. Filmen baserar sig på verkligheten, men är mer en äventyrsfilm än något fullt realistiskt. Älskvärda karaktärer, minnesvärda scener och ett bra tempo.   
 
Cry Freedom (1987): Denzel Washington har varit med i så mycket att denna inte verkar vara ihågkommen idag. Åtminstone inte i Sverige. Det är en film om ett viktigt ämne. Peter Gabriels låt "Biko" användes till soundtrack och kan vara något för den som är intresserad av afrikansk historia. 
 
Cinema Paradiso (1988): Endast Ennio Morricones fina soundtrack gör denna film värd att besöka. Filmen är på italienska och gjord i Italien vilket gör att filmen kan skilja sig en del från det mesta du ser i Sverige, England eller USA. Det är ett drama där tidslinjen är lite lummet beskriven, men filmen har flera minnesvärda moment och har en av mina favorit sista scener i någon film någonsin. En film för den sentimentale!
 
Ricochet (1991): Under året har jag sett ett antal filmer med Denzel Washington däribland den seriösa "Cry Freedom". Här har vi en till film med samma man. Det här är däremot bara en rak och underhållande actionfilm. Kanske inte produktionsmässigt en av hans bästa filmer, men underhållningsnivån är stor. En oväntad, i mina ögon, skådepelare gör sig till en härlig skurk också. Definitivt något för den som vill se en kul actionrulle. 
 
Beck - Mannen på balkongen (1993): En "Beck" på en lista av årets bästa filmer? Verkligen? Ja. Verkligen! Beck-filmerna är många och det är stor skillnad i kvalitet. Det här är en av min favoriter. Varför? Jo, för att filmen utspelar sig på platser jag vuxit upp (vilket gör mig något men också för att filmen är genuint underhållande rakt igenom. Förmodligen den bästa Beck-filmen med Gösta Ekman.
 
A Time to Kill (1996): Det här är en lång film som mixar oseriös underhållning med mer intelligens. Den har flera sidor och vi får se kända skådespelare i oväntade typer av roller. Den är lättsam vilket gör den lättsedd, men det finns även ett djup i det hela. Den här filmen kan nog varit stor när den kom, men verkar snabbt blivit bortglömd av många. Vilket är synd. En klar favorit i min samling!
 
The Mighty (1998): Hur kan denna film inte varia en klassiker? Det är en film riktad åt yngre tonåringar, men filmen har även ett djup. Minnesvärda och personliga scener. Skådespeleriet från dom två ungar huvudpersonerna är bra, men skådespeleriet ifrån en av dom vuxna är ännu bättre. En film som lyckas använda klichéer till sin fördel samt lämnar både unga och vuxna tittare med något att tänka kring.
 
Bastille Day (2016): Tidigare i listan har jag rekommenderat den skojfriska actionfilmen "Mr. Majestyk" och den underhållande "Ricochet". Två något olika typer av actionfilm. Här har vi en kanske mer intensiv och modern actionfilm som fungerar väl för stunden. Det finns mycket actionfilm, men inte överdrivet mycket sevärd. Det här är en sevärd en.
 
Der kommer en dag (2016): Danskar kan! Jag har länge haft svårt för barnskådespelare, men börjar ändra mig på den punkten. En stor anledning till det är denna film. Det här är en gripande, realistisk och aningen orealistisk film som ständigt går oväntade vägar och blandar barnslig optimism med vuxet mörker.
 
Everybody Wants Some!! (2016): Amerikanska tonårsrullar är ofta fokuserade främst på sex. Några sexscener och filmen är klappad och klar. Visst finns det något naket och sexuellt även i denna, men den här filmen tar oss tillbaka till år 1980. Det är en underbar nostalgitripp fylld med vänskap, humor, tidstypiska saker och även stunder av dialog. Är du svag för amerikansk highschool på film precis som jag? Då lär du se denna. 
 
A Monster Calls (2016): Handlingen till denna film är konstig. Det är en sorts barn/ungdomshandling som jag tror på papper inte lockar många. Filmen i sig blandar dock barnslighet med allvar på ett magnefikt sätt. Den är grafiskt tilltalande och får en att tänka samt känna. Likt "The Mighty" är denna film kanske mer riktad åt en yngre publik, men mycket bra även för en vuxen.
 
Nu väntar ett 2019 med förhoppningsvis mycket film och i synnerhet bra film. Jag hoppas någon eller flera av dessa filmer kommer förgylla några dagar under året för dig. Precis som dessa gjort för mig.
 
/ auf Wiedersehen!

Kommentera här: