Welcome to Alice Cooper

26 studioalbum. Vart startar man? För många band och artister skulle jag rekommendera att lyssna från första albumet och framåt (om man är genuint intresserad), men med Alice Cooper (The Coop) finns det bättre vägar.
 
Istället för att rekommendera en lång lista med olika låtar har jag valt ut tre av deras (enligt mig) starkaste album. Vi börjar med bandets tredje verk i ledet Love it to Death från 1971. Detta är bandets första glimt i större framgångar och anses än idag som ett av de starkaste, om inte det starkaste bandet någonsin gjorde. En rad av klassiska rock hits blandat med några av bandet mer udda låtar.
 
Möjligtvis bäst på skivan: Caught in a Dream, Second Coming och Ballad of Dwight Fry.
 
 
Bandet Alice Cooper Group splittrades och sångaren bytte namn till just Alice Cooper och fortsatte.ensam med nya musiker. Welcome to My Nightmare från 1975 gjordes. När en artist gör så kan det gå och alla olika håll, men jag tror majoriteten av fans håller med mig när jag säger att han startade med att slänga ut ännu en klassiker. Albumet cirkulerar kring en historia och endast låtarna jag nämner under är värt skivans pris.
 
Möjligtvis bäst på skivan: Welcome to My Nightmare, Only Women Bleed och Steven.
 
 
The Coop körde vidare och släppte skivor i olika kvalitet och stilar under många år. När han ville förnya sig ordentligt gick han till den s.k. Glamrocken och körde fyra album som idag är den mest kända eran bland yngre generationer. Första albumet efter glamrocksåren var The Last Temptation från 1994 som enligt mig slår de s.k. "glamrocksalbumen" på fingrarna och visar att gubben fortfarande kan utan att fokusera på enstaka riff och catchiga refränger. Skivan innehåller en större tyngd än många av hans andra verk också. Även Chris Cornell, främst känd från Soundgarden och Audioslave, kan höras på den rekommenderade Stolen Prayer.
 
Möjligtvis bäst på skivan: Sideshow, Stolen Prayer och It's Me.
 
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Kristoffer "Illern" Holmén:

Bra skivval även jag själv nog inte kunde kommit ned till så få som tre.

Svar: Tackar! Försökte tänka så mångsidigt som möjligt utan att fastna inom en viss del av Alice Coopers stilar.
Georg

Kommentera här: