tala svenska.. goddammit!

Såg ni vad jag just gjorde i min rubrik? hehehehe

Men jag är allvarlig.

Ibland ser jag t.ex. två tjejer på tunnelbanan som pratar svenska.. sen från ingenstans börjar de prata kinesiska, grekiska eller spanska med varandra. Varför? Förstår de inte hur otroligt otrevligt det är mot övriga i tunnelbanan? Vad säger ni nu som ni inte kunde säga för 15 sekunder sedan på svenska? Snackar ni skit om folk utan att kunna stå för det? Det är precis så det ser ut.
__

Ibland blir man hembjuden till en familj (där alla kan svenska) och ändå pratar de ett annat språk när man är i samma rum.. hela tiden. Hur enkelt är det hänga med i den diskussionen? Jag förstår att de kanske pratar ett annat språk när de är själva, men när de har gäster? Något att tänka på där.

// Det här är GeorgVanHalen som signar ut, slut!

Kommentarer:

1 Cosmic Moose:

Haha, jag förstår vad du menar. Samtidigt är jag en av de som växlar språk utan att tänka så mycket att jag gör det. Visserligen är det engelska jag växlar till, som alla förstår ändå. Men det är inte för att man inte vill att andra inte ska förstå, utan för att det är lättare att utrycka vissa saker på ett annat språk. Jag svär t ex allid på svenska.



Men du har rätt. När man talar ett språk som ens gäst inte förstår är det oförskämt. Rikigt oförskämt.

2 Tess:

Kan bli lite tvärtom ibland också. När jag åkte tunnelbana i London en gång så började några bredvid mig prata svenska och på sättet de pratade så märktes det att de trodde att ingen annan i vagnen kunde språket :-)

3 Cissi:

håller med dig till 100%!

4 tess:

Ja så där tycker jag det varit med många från finland. Jobbat med personer som pratar finska och så pratar vi svenska å vips börjar de prata finska... som om man inte finns där. De kan säga vad som helt om mig typ eller hur? eller så kan de väl ta sånt när de inte har mig med typ. Tycker de är grymt oförskämt....



Blåser här med men de är fint.

5 Andreas J:

fan vilken klockren blogg!

i skillnad från min och alla andras

så sticker din fan ut!

Kommentera här: