I AM OZZY

                          Who are you?
       I AM OZZY



Uppfattade någon min referens till Batman i raderna över bilden? mm, maybe not.. but I couldn't resist.

Jag följde aldrig "The Osbournes", men gillar både Black Sabbath och hans solokarriär. Dock är jag en av dom som tycker att det är människorna omkring Ozzy Osbourne som skapat hans karriär. Det är ett faktum han även erkänner, mer eller mindre, i boken. Jag är därför relativt objektiv när jag säger att denna bok är bra, riktigt bra.

Boken är upplagd i kapitel men har ändå två övergripande "delar" och, enligt mig, är del 1 bättre. Jag vet inte hur många gånger jag skrattade högt medan jag läste denna bok. Det "roliga" är att jag skrattade ÅT en kille som skrattade läsandes böcker i början av 2000-talet. Hur kan man skratta från en bok, tänkte jag... Ja, tack vare Ozzy Osbourne vet jag det nu :)

Ozzy Osbourne erkänner flera gånger gånger i boken att han "glömt" mycket på grund av all alkohol och droger, men ändå får han ut mer underhållande (och ibland gripande) minnen de flesta andra rockbiografier endast kan drömma om. Han beskriver, det mesta, med egna ord (svordomar) och gör det underhållande.

Sharon Osbourne (frugan) och Tony Iommi (gitarrist i Black Sabbath) är två återkommande personer i boken (tillsammans med några andra), men inte tillräckligt återkommande att man tänker "är det här en bok om Tony Iommi eller Ozzy Osbourne?". Nej, kanske tack vare hans "minnesproblem" är faktist upplägget riktigt bra. Han berättar en händelse relativt noggrant sedan är det över. Samma händelse återkommer inte tills den blir jobbig och känns ditsatt som utfyllnad för att få fler sidor (vilken kan ske i andra böcker).

Skulle jag rekommendera denna bok? JA. Till nästan alla. Alla förut språkpoliser (som aldrig skulle stå ut med svärandet) eller känsliga som inte förstår sig på rock n' roll livet (som t.ex. skulle störa sig på att han drack mycket). Men annars? Gå och köp.

NU!

// GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 linda:

svar; jag älskar Rocky filmerna, men älskar fyran. Den är den bästa av dom alla! Jag kan se om den hela tiden :D

2 Matilda:

Åh jag önskat mg den boken i födelsedags present oc hoppas verkligen att jag får den jag älskar allt son ha med ozzy ozbourne att göra ! Jag tror inte att jag kommer bli besviken när jag läser den , ha en bra kväll :)

Kommentera här: