there's a new Europe in town

                   

Det var min tur att gå på Europe som uppträdde på Hovet, 091228. Jag gick dit alldeles för tidigt vilket slutade i att jag köpte en suspekt Europe-halsduk. Ute i mörkret, ute i biljettkön fanns det några entusiaster längst fram vilka började sjunga några av bandets låtar :)

Väl inne var det lugnt. Det spelades musik av bl.a. Def Leppard och Thin Lizzy medan man väntade in förbandet. Förbandet (minns ej namnet) kom, körde sin grej.. lite väl länge. De var inte dåliga, men det var Europe man betalat för och således det man ville se. När förbandet var klara blev det en paus. Någon dyker upp på scen och det är .. ytterligare ett förband (ett gäng tjejer), de gjorde också sin grej. Båda banden var säkert bra men totalt okända för mig och tillsynes den övriga publiken. Sammanlagt körde de i över 1 timme och 15 minuter. Personligen hade jag gärna skippat allt det där och gått direkt till självaste Europe. Jag är med stor sanolikhet inte ensam om den åsikten.

Nåväl, Europe dundrar in på scen till låten Last Look At Eden, en bra start!

Bandet kör igenom minst 1 låt ifrån varje av deras 8 studioalbum. En riktigt genomtänkt låtlista dessutom. Problemet just i detta är de stora skillnaderna på Europes material ifrån deras tidigare karriär och deras comeback. De försöker verkligen marknadsföra sin nya musik och framträder den bra. Men samtliga nyare låtar förutom Last Look At Eden och New Love In Town faller kort hos publiken. Varför? De har inte hört något av det tidigare och "alla" är endast ute efter Carrie, Rock the Night och givetvis The Final Countdown. Bandet lämnade scenen innan de framförde The Final Countdown (vilket självklart var uppgjort), de klappades in av publiken och rev av nya The Beast och The Final Countdown. Många, som hade sittplats, ställde sig upp och sjöng med till den sistnämnda. Mäktigt faktist. Jag ringde bror min och han fick lyssna på en del genom mobilen :)

Tack vare publiken, på gott och ont, tillhörde "brud låtarna" Carrie och New Love In Town konsertens bästa. När publiken väl gick igång med sina händer i luften och sång var konserten guld. Jag fick gåshud vid flera olika tillfällen. Av de rockigare låtarna var Seven Doors Hotel och Cherokee bland de bästa. Konserten svepte förbi snabbt, hur lång den egentligen var har jag ingen koll på och det är väl så det ska vara när man har kul?

Jag är definitivt nöjd, men tycker att folk oavsett konsert ska lyssna in sig på bandet innan de går. De får uppleva en bättre konsert och konserten i sig blir bättre.

// GeorgVanHalen 

Kommentera här: