Hur som helst får du någon att reflektera

 
I en intervju med Mike Mills (känd ifrån bandet R.E.M.) togs det upp en politisk fråga. Det ledde till frågan vad han tycker om kändisar som börjar går ut offentligt med sina åsikter i diverse frågor. Han svarade typ "Everyone should do it".
 
Borde alla, kända och okända, människor gå ut med sina åsikter? Varför.. Inte? Jag tror ingen har tid eller lust att gå in i varenda debatt om varenda ämne, men vad händer om alla håller tyst? Är inte total tystnad av majoriteten att ge makten till ett fåtal andra? Varför bör dessa "andra" och deras åsikter väga SÅ mycket?
 
Jag är arbetar-/medelklass, har ett normalt nätverk av människor omkring mig, betalar skatt, lever laglydigt, arbetar heltid. Varför skulle min åsikt INTE vara värd något? Vad mer precist gör att Mike Mills, Henrik Schyffert, "Den Arga Blatten", PewDiePie, Göran Grejier eller din åsikt är mer värd än min? På grund av miljontals tittare på Youtube? Att någon kan spela bas? Varit med en känd humorgrupp? Öhm...
 
Givetvis når deras åsikt längre än vad min gör (med stor sannolikhet), men gör det automatiskt att dessa har mer rätt? Att dom är mer pålästa i just nämnt ämne? Fångat alla infallsvinklar?
 
En inte helt ovanlig åsikt bland vanligt folk (finns det ovanligt folk..?) är att "det löser sig ändå.." eller "någon annan gör det snart", vilket ofta stämmer. Förr eller senare löser sig det mesta, men vad händer den dagen det inte gör det? Kan det inte lösas ännu tidigare? Måste vi alltid vänta på en katastrof eller att något gått för långt innan en aktion ska ske?
 
Andra vanliga tankar är antagligen ".. Men jag kan inte skriva" eller ".. Jag är så dålig på att prata". Jag är också dålig på att prata. Därför föredrar jag en magnefik status på Facebook eller ett inlägg här. Har du en åsikt, men svårt för att skriva. Skriv en summerande rad på Twitter och se hur folk reagerar. Fortsätt sedan efter förmåga på folks responser.
 
Du kanske även är rädd för någon mer kunnig dyker upp eller en besserwisser sätter dig på plats. Jaha? Du kanske hade fel. Du kanske får ytterligare information att tänka kring. Någon annan som läser det får något att tänka på. Någon kanske försvarar dig? Hur som helst får du någon att reflektera.
 

Kommentera här: