rasist och rasism: vår generations mest överanvända ord?

Av någon anledning pratade jag en gång med en vän om människor som inte gillar judar och benämnde dessa som rasister. Då stannade kompisen upp och sa "Nej, dessa är inte rasister. Judendomen är ingen ras..". Visst hade min kompis rätt, men är det egentligen någon skillnad att hata någon p.g.a. landet de kommer ifrån, vilket folk de tillhör eller vilket utseende de har?
 
Om jag träffar en individ som hatar mig för att jag är svensk. Är det mer acceptabelt än att någon hatar mig för att jag är vit? Jag har varken valt att födas i Sverige eller att vara vit. Oavsett varför hatar denna person mig för något jag inte kan ändra varse jag vill eller inte. Det är hatet som är problemet. Inte den påstådda anledningen.
 
Skulle någon påstå att de hatar "turkar".. Är dessa rasister? Är "turkar" en ras? Uttrycket "rasist" slängs på alla av alla idag. En del mörkhyade använder raskortet* så fort något negativt händer dessa vilket jag anser vara ett stort hån mot deras föräldrar eller farföräldrar som levde i en tid där en mentalitet rådde som jag tror ingen vettig människa vill återgå till.
 
Precis som musik vilket spelas för mycket eller en TV-serie som överreklameras medkommer en negativ eftersmak av ord som används för mycket. Ingen vill höra en låt hundra gånger om dagen och TV-serier som lanseras i månader som "bästa någonsin" kommer göra många besvikna. Likväl kommer ord som används för mycket tappa sin betydelse.
 
Jag anser absolut att folk ska försöka bli vara mer öppna för sina medmänniskor, men man kan inte kalla alla rasister bara för att saker inte går din väg eller resonerar likt dig. Många i äldre generationer är mer inskränkta och inte uppvuxna i en lika mångfaldig värld. Gör det majoriteten av dessa rasister?
 
 
Den här bilden är numera något av en klassiker på internet, men texten under är ny för mig. Den implicerar att den vita mannen är avundsjuk på den mörkhyade för att dem har större penis. Vilket kan det finnas viss sanning i, men varför finns det mörkhyade som är rasister emot vita då? Vad f*n är Black Panters grundat på?
 
Att kalla sig själv "rasist" är det få som gör, men alla eller nästan alla har haft rasistiska tankar. Att man vid enstaka tillfälle reagerat eller tänkt en rasistisk tanke gör en inte till rasist. Då skulle mer eller mindre alla vara rasister. Världen skulle vara i absolut kaos. De flesta vettiga personer inser dock snart att de överreagerat eller tänkt i fel banor. Det är enkelt att peka på andra för ens egna misstag eller att något gått snett.. Det är ännu enklare att inte attackera någon p.g.a. dess utseende. Det är enkelt och ologiskt i regel med mycket annat idiotiskt.
 
Beter sig någon på ett idiotiskt sätt. Kalla människan för idiot eller förklara vad den gjort för fel. Lämna ordet "rasist" för riktiga rasistiska handlingar som inte hör hemma år 2014. Jag tror många som använder orden rasist och rasism idag knappt vet vad ordet innebär eller ens funderat på det utan drar bara till med ett första starka ordet de kommer på. Lika enkelt och ologiskt som mycket annat idiotiskt.... 
 
* Raskortet är att en person direkt anklagar någon annan att vara rasist p.g.a. av en viss aktion. Vilket kan vara fallet, men någons aktion kan ha många olika bakomliggande anledningar.
 
// Now What !? - GeorgVanHalen

Kommentera här: