Kvalitet över kvantitet

När jag var liten bodde det en gubbe på andra sidan Stockholm. Han förstod inte varför folk tittar på samma Simpsons avsnitt elva gånger, varför melodifestivalen hade flera omgångar eller att Hollywood påbörjar en ny omgång med Batman-filmer efter en framgångsrik triologi som antagligen inte kommer förbättras (åtminstone inte just nu).
 
Ingen som känner igen liknelsen i raderna här över? No?
 
När jag var liten, på riktigt, hade jag en kompis med TV1000 i sitt kanalutbud. Det tyckte jag var coolt och var aningen avundsjuk även fast jag hade fler kanaler än "sådana där" som bara hade 1:an, 2:an och 4:an. När jag sedemera fick reda på att amerikarna och diverse andra länder sitt med hur många kanaler som helst blev jag ännu mer avundsjuk.
 
Idag, många år senare, är jag däremot inte alls avundsjuk utan mer trött på att man måste bläddra mellan en stor mängd kanaler bara för att få se något dugligt. Måste det gå repriser på 10-20 år gamla program hela tiden? Måste det var samma filmer som visas om och om igen på olika kanaler? Måste kommersiella kanaler slåss om vem som kan sända dummaste dokusåpan? Kan inte SVT satsa på en ny såpa istället för att visa alla hundratals avsnitt av Rederiet...?
 
Det här är inte bara ett problem gällande TV-utbudet.
 
Varför måste det släppas ett nytt "Battlefield"-spel varje år.. När det dessutom görs 3-10 andra spel som är snarlika. Varför måste varje film som släpps framgångsrikt mjölkas tills det kommer en eller två uppföljare som drar ner hela serien? Varför kommer det ut otroligt mycket ny musik när så lite får riktig lansering och det redan finns mer musik än vad någon kan hinna lyssna igenom?
 
Varför? Why? Pourquoi? Warum?
 
Varför inte backa bakåt ett steg. Sortera ut all "kultur" som alla redan spyr sig sjuka på. Hitta guldkorn som kan behöva en tid i solen. Lägga ner mer pengar och energi på enstaka produktioner. Slopa mentaliteten att slänga ut så mycket "skit" som möjligt i hopp om att någon vill titta / lyssna. 
 
Tänk att ha bara 1:an, 2:an och 4:an på TV men med konstant kvalitet. Välgjorda serier, nyhetsprogram med variatation, sportevenemang många eftertraktar, filmer som alla inte sett femton gånger förut.. Vore inte det fint?
 
// Now What !? - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Det verkar ha blivit en slags "slit-och-släng"-mentalitet över musik, film och serier. Så mycket som möjligt ska ses på så kort tid som möjligt. Nedladdning, streaming, 100+ kanaler, you name it... Jag tyckte faktiskt det var roligare "förr" då "alla" kollade på samma serie, samma avsnitt, samma dag, samma tid och sedan diskuterade man det dagen efter. Jag följer fortfarande serier på tv när de sänds. Gillar faktiskt den förväntan som byggs upp när man "måste" vänta en vecka på nästa avsnitt. Men jag verkar tillhöra en liten skara :-/

Kommentera här: