The A-Team



Här har vi dom. The A-Team (precis som jag vill ha dom): George Peppard med sitt kaxiga leende och cigarr utstickandes från mungipan, en arg Mr. T och en bild i övrigt som skriker 80-tal. You can't top that!

Jag ska inte ljuga, skeptismen mot den nya filmen om "A-Team" var stor. Det jag gillade med originalserien var den sköna 80-tals charmen, titellåten och karaktärerna. Säga vad man vill om 80-talet, men dess charm går inte att replikera.

Min skeptism ändrades illa kvickt. Istället för att göra direkta kopior av karaktärerna introducerade de på nytt som om filmen inte var kopplad till originalserien. Det var ett smart val. Humorn är dessutom mer nutid och är riktigt bra ibland.
                  
80-talets serie är för mig något utav en parodi på action, men detta är en fullspäckad actionrulle i ett bra tempo. Ibland snabb och effektiv, ibland lugn. Jag hann hänga med i svängarna, vilket jag inte alltid gör i vissa filmer (vissa luckor fylls aldrig och filmerna tappar på det). Min främsta kritik mot filmen är att de försökte sig på ett klassiskt smart manus al'a 2000-talet. Det var inte dåligt utfört, men de kunde skippat lite utav det. Jag har sett tillräckligt sånt. Satsa mer på samspelet mellan karaktärerna, skämten och effekterna istället.

Ta filmen med en nypa salt. Det finns en hel del saker som för tankarna till Bond, exempelvis överdrivna scener, men detta är inte Schindler's List (Liam Neeson är med även i den). Detta är en film om A-Team. Det ska vara ren underhållning. Något som får dig på bättre humör. Fokusera inte för mycket på detaljerna.



I helhet är det en bra film. Väsentligt bättre än något jag kunde hoppas på. Givetvis är det gamla A-Team som alltid kommer vara The A-Team, men för att vara en filmproduktion 20-30 år efter originalet är den värdig namnet. Mitt tips förutom att se filmen är att se klart hela eftertexten :-)

Betyget blir 4 / 5, eventuellt 3,5 / 5 (det är alltid svårt att veta hur den kommer stå sig. Kommer den vara bättre eller sämre andra gången man ser den?).

// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Hehehe :-) Jag är en detaljmänniska tyvärr :-)

Kommentera här: