så naket som det bara kan bli

För några sommar sedan, om inte förra sommaren, fick ett företag idén att ställa några av sin anställda mitt på Kungsgatan i Stockholm nakna med endast ett förkläde. Självklart är det modigt av de anställda som ställde upp, men varför ska det anses som modigt?



Nakenhet
är väl i slutet av dagen ändå så pass naturligt som något kan bli? Vi föds nakna, vi duschar nakna, badar nakna (mestadels hemma men givetvis finns det sköna människor som gör det på andra platser också), sover nakna (många utav oss) och i Tyskland bastar man även nakna.



Tänk dig själv att du byter om i en liten stuga vid stranden och en vän av det andra könet stiger in precis när du står där helt naken. Vad händer? Det uppstår någon pinsam sekund, dörren stängs och någon timme efter är det bara ett kul minne. Låter det farligt? Nej, och det tror jag de flesta skulle hålla med om. Man behöver inte direkt gifta sig nakna efteråt :P



Det finns demonstranter som klär av sig för att väcka uppseende och visst fungerar det.



Men hur många av er kan ärligt säga vad som står på skyltarna utan att titta igen? :-)



Finns det något som representerar en lyckad sommardag mer än nakenbad? Tveksamt, mycket tveksamt.



Jag vet inte riktigt vad personerna i denna bild gör men om inget annat berättar den (tillsammans med de övriga bilderna) att gemene man ser "likadan" ut naken. Jag kan inte stå för allmänhetens åsikt, men har inte nakenhet gjorts det ett större fenomen än vad det egentligen är? 

Jag vill inte att alla ska gå runt nakna jämt, men med dagens skönhetsideal och dåliga självförtroenden känns det inte som en självklarhet att alla vet hur folk egentligen ser ut nakna. Vi borde få en mer hälsosam relation till nakenhet, anser jag. 

Gör något naturligt i sommar, gör något naken
.

// GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Josefin Staaf:

Haha vilket roligt inlägg ^_^



Jag tyckte "I Love It Loud" "I Was Made For Loving You" och "Beth" var bäst på Kiss konserten.



xxx

2 tess:

Som du kanske förstår är jag en ganska naken person på många sätt.... Jag kan inte heller begripa varför man gör en så stor sak av detta. Jag menar inte heller att man ska vara naturist och vara naken stup i kvarten och överallt MEN jag har sett en trend jag inte gillar... man kan inte ens duscha på en offentlig dusch som tex på badhuset längre... alltså många står med badkläderna kvar i duschen och tvättar sig innanför plagget. De e fan sjuuuukt..... av med kläder å duscha och våga byta om. Man springer ju inte runt naken å visar upp sig och man är just där för att duscha och byta om inte har jag tid att stå å granska alla där.



De har blivit hemskt mycket sånt. De om något är väl naturligt???



För att berätta en lite skoj sak så när jag var i Grebbestad... där har de faktiskt familjeomklädningsrum... där man inte delar dusch men omklädningsrum. INGEN orkade bry sig om någon tittade utan man bytte helt sonika om till slut. FUnkade bra.



Min lille son ÄR däremot väldigt iaktagande... var på Gustavsvik i Örebro....Han var sådär pass lång så han hade ögonen i sk MUSHÖJD.... ler. Han stod där i duschen å han tittade ju de såg jag men visste ju inte på vad och inte vad han tänkte... sedan tittade han på mig... ja mig är han ju van att se.... å så tittar han på de övriga å så brister han ut... -KOLLA MAMMA VA MYCKET HÅÅÅR DE HAR PÅ SIN SNIPPA.... Jo tack de hade de ju... ler.



De va något för honom som va konstigt då jag inte har de.... så inte förstod han att de kunde vara så....



//Tess

3 Josefin Staaf:

Sv: Håller med dig helt där! ^_^



xxx

4 Carro:

Väldigt bra inlägg! :-)

5 emelie:

de killbloggar jag läser brukar jag berömma. Men det är väl olika. jag tror att vi föredrar att läsa tjejbloggar för att få inspiration till vår egna stil. :D vad tror du?

6 tess:

Ja tror inte alls de handlar om så mycket om blygsel. Snarare att man inte vågar visa sig. Att man tror alla tittar. Så ser jag ju att min ena son är och tjejerna här hemma. Jag bryr mig inte alls.... de är naturligt att vara naken i familjen vid dusch och vid ombyten osv samt på offentliga duschar.... men de anser inte barnen de har blitt livsfarligt att visa sig. Men vi försöker säga att ibland är man naken men man är inte naken på stranden bland människor man inte känner eller på andra ställen av hänsyn av andra osv.



Nåja.... ja tycker de blitt mycket konstigt kring sånt där.



//tess

7 Tess:

Nakenhet, som jag tycker är något naturligt, binds ofta ihop med sexualitet (speciellt då det gäller kvinnor) och får då en laddning på något vis. Originalvideon till Bicycle Race med Queen fick inte visas för att den innehöll kvinnor som cyklade nakna. Vad är sexuellt med det undrar jag?



Svar: Bra kommentar på mitt inlägg om fördomar!

1 & 3. Vill bara poängtera att även fast jag titulerar mig som ateist så hatar jag inte troende och tycker inte troende generellt är korkade. Försöker förstå hur de tänker och har inte gjort det riktigt än, men man kan ju inte säga att någon är korkad bara för att man inte förstår hur de tänker :-) Har inget automatiskt emot folk för att de tillhör en annan titulering än mig.

2. Jag gillar när män kan vara lite "fjolliga" och klä sig konstigt ibland :-) Freddie Mercury tycker jag var ett fint exempel på en person som var både maskulin och feminim. Gillar egentligen inte de benämningarna utan vill helst tänka på en person som individuell, men tyvärr sitter en del föreställningar kvar i mig också :-/

4. Absolut! Jag tror att man inte behöver följa en mall för att gilla hårdrock. Det jag påpekar är att så många blivit förvånade när de hört att jag gillar hårdrock för att jag inte följer deras föreställning om hur hårdrockare ser ut och är.

5. Det är det extrema i båda ändar som jag menar här. När man känner sig tvingad att vara på ett visst vis för att man är tjej eller kille. Killar får inte gråta, tjejer är rädda för kryp o.s.v. Stereotyper är så tråkiga. Jag tror precis som du att det är viktigt att ha något gemensamt i en parrelation, inte att man är två motsatser :-)

8 Tess:

Svar: Självklart svarar jag när jag får intressanta inlägg :-) Tycker det är roligt med en tvåsidig diskussion. Bloggar kan lätt bli lite ensidiga annars.



3. Aha! Tv-spel, då låter det mer logiskt :-D Själv är jag nostalgiker då det gäller tv-spel och senast igår spelade jag och sambon några olika NES-spel faktiskt. Riktigt skoj. Jag dängde honom i alla ;-b Fast jag är 3 år äldre också, så jag kanske har en liten fördel.



4. Jag undrar varför det är så viktigt för en del att se ut som en viss etnicitet? För mig spelar det ingen roll om någon tror jag är svensk eller norsk. P.g.a. att jag är värmländsk så har det funnits folk som trott att jag varit norsk även efter att jag pratat med dem...hehe...Fast i Sthlm har de koll på värmländskan. Alla jag träffat där har blivit jätteglada när de hört en prata :-) Nu har jag ju inte träffat ALLA Stockholmare så tro inte att jag tror att alla automatiskt gillar värmlänningar.



5. Precis samma sak har jag märkt. Folk är mer lika varandra på en Westlife-konsert än på en Iron Maiden-konsert (även fast Iron Maiden t-shirts är väldigt vanligt verkar det som). Och japp, jag har varit på konserter med båda de banden.



6. Där håller jag med. Vi är attraherade av olika saker och kvinnor ska inte hindras från att vara "kvinnliga" och män ska inte hindras från att vara "manliga". Det handlar om att det ska vara ett fritt val och inte ett tvång att bete sig på ett visst vis. Att stryka förväntningar och istället förvänta sig en person, inte ett kön. Genusdiskussioner går ofta extremt åt antingen det ena eller andra hållet. Det ger hela grejen ett dåligt rykte också, vilket gör det svårt att diskutera.

9 tess:

Nej många gör mycket i livet som bara är för att synas... å sedan gömmer man sig bakom en fasad. Fick själv kritik på min blogg igår att jag var så depremerande och att jag borde rycka upp mig. Man blir såååå trist... jag skriver väl va jag vill. Jag tänker inte leverera något som inte är jag. Detta är jag och alla vet inte allt om mig som läser. Det är vidare ett fritt land så man kan låta bli att klicka in och läsa.



Nej fy ja.... idealen är hemska och jag kämpar själv med min mage som jag får kommentarer om... inte skoj. Jag tränar å tränar inget händer. Fettet är kvar.



Hoppas allt är bra med dig denna tisdag. Jag är ledig har tränat och barnen målar insidan av vår altan. Själv tävttar jag och ska ge mig ut i solen. Packa inför resan till Vimmerby i helgen å njuta av dagen.



//Tess

10 Tess:

Svar: Det händer ganska ofta att man får kommentarer som "Fin blogg du har", "Kolla gärna in min blogg" etc. Tycker det är roligare när folk faktiskt har läst inlägget de skriver kommentar på och skriver någon respons på det och inte bara någon sorts "passar-alla"-mall.



1. Nu senast spelade vi Rush'n'attack, Ice Climber, Gradius, Rad Racer och en liten snutt Turtles. Jag köper fortfarande och samlar på NES-spel när jag lyckas hitta nåt som ser intressant ut :-)



4. Precis och jag tycker det är extra konstigt då det gäller vuxnas syn på barn av olika kön. De kör med någon självuppfyllande profetia där. "Självklart gillar hon rosa kläder. Hon är ju tjej." "Hon tycker om att klättra i träd... Hon är en riktig liten pojkflicka." Så om en tjej gillar saker som inte är typiskt "tjejiga" så är hon en pojkflicka, medan hon bara är en naturlig tjej om hon gillar det "tjejiga". Man bortförklarar vissa saker för att hon ska passa in i en viss mall. Har inte hört om någon motsvarighet för pojkar, förutom att en pojke som kan gråta ofta kallas för "mammig". Nu är det här sådant som jag själv upplevt så ta det med en nypa salt :-)



5. Oj oj...favoritlåtar där varierar starkt från period till period beroende på hur jag är för tillfället. Det är väl just det som lockade mig så mycket med Queen. De har verkligen alla stilar i sin musik. Just för tillfället är jag inne på I want it all, Princes of the Universe, One Vision, Hammer to fall, In my defence (Freddie solo) och La Japonaise (Freddie med Montserrat Caballé). Vilka gillar du?

11 Tess:

Jag prenumerar på din blogg nu. Gör det på min också så är du söt ;-p hehe...Typisk kommentar man kan få.



1. Har faktiskt aldrig testat Robo Warriors. Jag har inte missat något då? :-)



2. Det undrar jag också. Verkar som att många småbarn använder sig av ord som de hört vuxna använda som skällsord och så vet de inte vad de betyder egentligen. Fast ibland undrar jag om en del vuxna vet vad en del ord betyder :-S



3. Vore jag ensam skulle jag nog inte våga cykla naken, men i ett stort gäng på det där viset....vem vet? Fast hur bekvämt kan det vara? :-D



4. Jo, en del psykologilitteratur kan bli långrandig har jag märkt. Själv har jag gått kurserna Introduktion till psykologi, Grupp- och socialpsykologi och Psykoanalytisk personlighetspsykologi. Till sistnämnda kurs fanns inte så mycket "ny" litteratur direkt utan det var mest Freud.

12 tess:

Kikar in bland de nakna... ser om jag ser någon STOOOOR snopp.... ler. //Tess

13 Tess:

Svar:



2. Åh, jag vill så gärna spela NES med mitt kommande barn :-) Tycker det är så tråkigt att en del "ungdomar" dissar saker innan de testat för att det är "gammalt". Var en släkting på min sambos sida som totalt dissade att ens ta en titt på An American werewolf in London för att den var "uråldrig" då den är gjord 1980 (samma år som jag är född, så jag är visst gammal...hehe).



5. Det är en blandning som intresserat mig. Jag är intresserad av de biologiska funktionerna inom psykologi samtidigt som jag är intresserad av socialpsykologi och grupper. Det här med hur man påverkas av saker tycker jag är intressant.



6. Orsaken till att jag började blogga från början var för att ha en "minnesbok" längre fram. Något att kolla i och tänka tillbaka på. Det är även ett sätt att skriva av sig tankar och åsikter, försöker dock aldrig att vara allt för arg då jag skriver eftersom man ofta skriver sånt man kanske ångrar lite senare då :-) Man kan alltid radera efteråt, men tycker det är bättre att vänta isf. Som en liten extra kul grej med bloggandet har det här med kommentarer och diskussioner uppkommit :-) Det tänkte jag inte ens på i början.

14 Söt Latina:

hehe ja det var galet naturligt. Önskade att man vågadevara med på något sådant och att det kändes helt naturligt.

Kommentera här: