Våga...

... Ringa BRIS.



Jag föddes med en trasig njure vilket ledde till problem efter födseln men det gick över.. tills något år senare. Då gjordes operationer och läkarna provade några metoder för att få det bra. Efter det har jag aldrig känt någon form av fysisk smärta.. men det efterlämnade sig ett "stort" streck på magen och ett relativt litet konstigt märke längre upp. Det stora stecket är likt ett sådant många får efter en blindtarmsoperation fast flera gånger större.

Då inga senare fysiska komplikationer skett än idag har jag varit lyckligt lottad. Men då vi lever i ett utseendefixerat samhälle är det givet att jag försökt dölja detta så gott det går, men dessto mer man döljer en sak som denna. Dessto mer intressant blir det. Det gäller att försona sig med allt istället.

I min låg-/mellanstadie klass retade och mobbade folk varandra för allt (ALLT): Ursprung, vikt, hudfärg, hemförhållanden och intressen. Ja, vad kan jag säga? Barn kan vara grymma dom små odågorna. Men inte en enda gång, så vitt jag minns, gav sig någon på mig på grund av mitt streck. Varför vet jag inte, men jag är tacksam för det. Det hade varit ett billigt och enkelt sätt att ge sig på mig. Det är något som är säkert. Säkrare än så går det inte att vara.

Men trots att jag sluppit allt detta har det ändå varit svårt från och till. Jag har aldrig och kommer aldrig vara i närheten av det s.k. idealet. Idealet om en solbränd vältränad kille med sex-pack. När man badar kommer säkerligen någon unge komma fram och undra vad som hänt. Hur är reaktionerna när man tar hem ett one-night-stand? Hur fasiken ska jag känna mig "normal"? Men jag har lärt mig att normal är inget man ska eftersträva. Gör något häftigt istället !

Idag som 24-åring har jag försonat mig med allt detta, tror jag. Det är som det är. Det finns folk med väsentligt större problem, det är inget att gnälla över. Men det hade varit skönt att prata med t.ex. BRIS om detta som yngre. Vem ska man annars prata med det om? Föräldrarna skulle bara pigga upp en och säga "det märks knappt" och kompisarna skulle antagligen säga samma sak men snälla, jag är inte dum. Visst märks det. Det finns mycket, mycket mindre saker som märks direkt. Varför skulle inte detta?

Har du också en blogg? Skriv av dig lite och hjälp till att göra BRIS till något mer alldagligt. Kopiera bilden jag har i detta inlägg och rekommendera andra att göra detsamma. Då kanske något barn vågar ringa till BRIS utan att känna sig konstig. Det kan även göra dig fri från en gammal demon eller två.

// Det här är GeorgVanHalen som signar ut, slut!

Kommentarer:

1 Amanda - Annasdotter:

Jag vet, ser jag en modeblogg så besöker jag den inte. lockar mig inte det minsta ;)

ha det bra!

2 tess:

Ja i detta utseende fixerade land... barn lär sig fort de är hemskt men så är de tyvärr.



Ja jag har nog mätt ett par tre fyra hundra eller tusen eller kanske två... men de är ju så dåligt betalt... så ja jag överväger uppsägning... ler.

3 S A N D R A T J U L I N S:

I min blogg skriver jag om en jobbig uppväxt och jobbiga upplevelser jag fått vara med om i mitt liv.. 100 % Sanning! Titta in här om du vill läsa: http://sandratjulins.blogg.se/category/barndom.html

4 tess:

Ja du... va du tänker... å de gör jag med men du tänker på just detta med utseende du. Men helt ärligt så har ju du oxå dina ideal å ideer om hur en tjej ska se ut som du tänder på.. vill leva med. Helt krasst kan du inte tänka dig VILKEN tjej som helst... sedan är de ju så att samhället bygger upp massa ideal som många TROR de måste efterleva för att duga. Min systerdotter har ju fått för sig att hon måste förstora läpparna nu å de kvittar ju vad man säger... de ska bara göras. Herregud liksom.



Jag hade INGA bröst innan... å visst ville ja ha bröst men de va inte så viktigt så jag skulle lägga mig på operationsbordet men å andra sidan förstår jag de som vill ha bröst... de som inga har men inte de där onaturliga... inte alls.



Just nu mår jag skit... jag äter massa godis... å jag går upp i vikt för första gången i mitt liv och jag hatar min kropp för jag vill inte gå upp mera... jag menar inte att jag måste va trådsmal men jag vill trivas... å de gör jag inte...



Nåja... jag orkar inte ta denna långa diskussion nu... sitter på jobbet och jag har sån förbannad värk i kroppen... å jag mår skit. Vet inte vad jag vill göra... ingen aning. Jag kommer inte säga upp mig... jag får såna här perioder...



Jo sen ska jag till min kill kompis å vaxa hans rygg.... han vill helt enkelt inte ha hår på ryggen. Ler.... å jag vill inte ha hår på benen, musen eller så... så de tar jag bort för att jag inte vill ha de inte för någon annans skull men givetvis kommer de ju från nå ideal... så är de säkert för dig med för man vill ju kännas sig snygg för sin egen skull... smink använder ja dock sällan.



//tess

5 tess:

Ja var Elina som hon heter kommit på ideen med läpparna fattar ja inte å som sagt kvittar va man säger de ska göras... ler.



Ja man får be sin tjejkompis vaxa ryggen... varför inte? Vi är kompisar som vilka som helst... så sånt gör jag då.



Jag har piercingar... jag är tattuerad. Jag vet varför jag gjort de och kommer fortsätta. Jag tycker om de.. jag tycker de är snyggt och det är som ett smycke. Piercingen i naveln har jag precsi fått ta ur de läkte inte på ett år och till slut blev de fult. Att jag gjorde den va för att magen skulle bli aningen lite finare med ett smycke. Sedan har jag i bröstvårtan... snyggt... i snippan och vidare i tungan... jag gillar de helt enkelt men jag skulle inte vilja ha mera eller tex töja stora hål i öronen.



Min man gillar de jag har men skulle inte vilja ha själv.



Nej alla människor blir man inte attraherad av... man är olika. Men som du säger tycker man om någon så kommer man inte säga nej för att brösten är små eller stora om man har lite mage eller om man har något man inte gillar. När jag gjorde min första piercing så pratade jag med en kille jag HADE dejtat å då sa han att OM jag gjort den i snippan när vi dejtade hade han slutat träffa mig direkt. Han kunde inte ens ge de en chans eller va man säger... ler... men han slutade ju träffa mig ändå. HI HI... August säger att min snippa är söt som har en pärla...



Nej vi har våra olika ideal å var de kommer från vet ja inte... ingen rakade sina kön för 20 år sen heller...



//tess

6 tess:

Ja prata med Elina... de tycker ja... ska hitta hennes blogg så du kan hoppa på na om de där....http://elinaapettersson.blogg.se



För de första är jag som tjej van att visa upp den... snippan alltså. Gyn å sånt. Vidare så va jag till en tjej som piercar... va inge farligt alls. Å jag gjorde de för att de e fint... sött gulligt. De blir lite sötare helt enkelt. Å jo JAG ser de å den jag lever med ser de. De på badhuset ser de oxå alltså i allmäna duschar... LER. Sedan va ja ju nyfiken på hur de skulle va sedan...



De kändes inte ens men en i snoppen de skulle kännas rejält kan ja lova... Å större kanal att löka plus att man måste töjja hålet så man kan ha ett större smycke.



Du kanske inte har en tjejkompis som jag. Mattias å jag är tajta...De e ju inte pungen han ber mig vaxa...



7 tess:

Ja man är naken i en allmän dusch och eftersom jag inte har en stoooor buske så klart de syns. Man piercar i klitoriskappan.



Usch???



Elina har kille å killen tycker inte att hon ska göra detta å jag kan tro att Elina kan bry sig oerhört om vad någon annan kille tycker å tyck till. Säg att du är ombedd från hennes moster att ge ett expertutlåtande... hon säger att hennes överläpp INTE syns....



Psykiskt illa... herregud TUUUR du inte har en tjej som jag då... tant...



Ja ha ja.... de e gulligt liksom



Jag vet inte om din snopp e fin utan eller med. Jag har inget emot sånt men har aldrig sett de for real... så ja vet inte....Jag har ju inte ens sett den så jag kan ju liksom inte säga om den blir finare med... ler



Ja kanske är de så att OM man hjälper till med vaxning av pung på killpolare så är man lite nära... men å andra sidan va vi ett par när vi va 15 å 16 så.....



8 tess:

Du skrev väl de där inne hos Elina??? eller? Bra bra... ha ha ha... go fia ho ska inte ha silikon i sina läppar... dumma unge liksom.



Ja ha ja... så jag får inte säga att jag inte sett den så jag inte vet? Jag har ju inte sett den å vet inte... men ja har inte påstått att den inte är stilig för de är de ju säkert... ha ha ha... ler.



Trodde du mådde illa av termer som percing i snippan.



Ja Mattias va min första pojkvän... å jag hans första oxå... vi var tillsammans en sommar sedan gjorde jag slut... han är liksom de snällaste goaste som finns typ... sedan har han alltid funnits där men vi har inte umgåts på många många år....men så började vi prata igen på FB å så brakade jag ihop psykiskt för 1½ år och då ringde jag honom och sa kom innan jag dör. Den dagen hjälpte han mig... va med mig hela dagen tills jag blev inlagd. SÅn e han... han finns alltid. De e super.. å ja kan ja då vaxa hans rygg så e de de minsta jag kan göra...

9 Elina:

Hej, jo jag ser allt att du har pratat med min moster.

Tack för om tanken och det du skrev, men många har sagt det samma och tanken är jätte fin.



Men det här är något jag har tänkt på väldigt länge och pratat om länge och inget som jag bara kommit på under en natt.

Och jag ska självklart vänta och forska lite mer om saker kring det.

10 tess:

Pulla? Nej du de är en snippa eller mus i värsta fall.... höna växte jag upp med men vaddå höna? Nej du.. snippa är ett sött ord jag använder.



Ja har inte sagt att den inte är stilig men ja vet ju inte... alla snoppar är inte stiliga å fina... ler.



Ja Elina är en fin tjej helt klart... mosters gofia... hon bor i Norge nu men är på g hem igen. Världens goaste är hon.



Var bor du förresten???



Ja den tiden va positiv... när jag var tillsammans med Mattias... sedan träffade jag min fd man. Å vi var tillsammans 16 år och fick våra tre barn.



//tess

11 Comsic Moose:

Jag tycker att det är bra atta du pratat och fått stöd om detta. Om du oroar dig för att ditt steck ses som oattraktivt så tror jag faktiskt inte att du ska oroa dig så mycket. Man tenderar att tycka att medfödda "fel" är oattraktiva. Sånt som kommer från operationer och mindre olyckor är "acceptabla" och ibland även snygga. Biologiskt väljer vi bort de medfödda felen då det tyder på dåliga gener och därmed inte helt friska barn.

12 Elina:

Hehee, tack men ja funderingarna går runt i mitt huvud för fullt.

13 tess:

Pulla ja ha .... ne man smeker... å nej höna låter inte klokt men de ordet användes och det var ju sånt man växtre upp med. Jag gillar de inte så jag gick raskt över till de moderna ordet Snippa.



Såg att du skrivit men man tapr för döva öron... hon e som ho är det lilla livet.



//tess

Kommentera här: