Tar av mig hatten för (Michael) Jackson

Klockan 22:18:34 den 26:e Juni 2009 skickade brorsan ett SMS: "Tja, har du hört? Kungen av pop, Michael Jackson, är död  :(". Jag tog inte till mig det direkt. Även nu, efter en kort tid efter känns det surrealistiskt att Michael Jackson är borta. En man vars publika storhet kommer vara svår att greppa för framtida generationer. Han var den tveklöst den bäst säljande artisten (solo) genom tiderna. Endast The Beatles, vilka dessutom var ett band, slår honom på fingrarna i termer av försäljning.

                                  

Starten för Michael Jackson var med sina bröder i disco/pop bandet The Jackson 5. Genom detta band blev Michael Jackson med stor sannolikhet tidernas mest respekterade unga artist. När han växt på sig var det dags att ta steget som soloartist och vi vet väl alla hur det gick? Eller hur..? :)

Michael Jackson som soloartist spräckte barriärer mellan soul, disco, rock och pop. Det finns extremister i alla dessa genrer som aldrig accepterat honom, men nästan alla lyssnare däremellan tyckte annorlunda.

              

Bilden förställer kungarna Eddie Van Halen och Michael Jackson när dom framträder, antagligen låten "Beat It" där Eddie Van Halen skrivit gitarrsolot. Även här hittar vi en av Michael Jacksons styrkor. Han samarbetade, mer eller mindre, med många stora artister bl.a. Paul McCartney, Janet Jackson, Saul "Slash" Hudson, Lionel Richie, Freddie Mercury, Stevie Wonder, Diana Ross, Eddie Van Halen och Quincy Jones.




När en människa som Michael Jackson går bort är det inte bara en man som dör, det är en generation. Jag trodde han skulle överleva oss alla trots sina sjukdomar. Vilket han på sätt och vis kommer göra. Minnet av honom borde vara hans storhetstid dvs. 80-talet samt tidigt 90-tal.

I princip alla singlar Michael Jackson gav ut hade samma popularitet som sådana där sommarhits alla nynnar på, om inte större. Gav han ut en singel visste alla det inom en dag eller två.

               

Jag tycker det ska bli kul och se hur media och speciellt musikindustrin kommer hantera hans död och framför allt hur de kommer hylla honom. Personligen skulle jag vilja se en stor gala, i stil med Freddie Mercury tribute concert, där artist eliten, de som kände Michael Jackson eller blivit kraftigt påverkade av honom ger oss en ordentlig avslutning på hans karriär. Inte N*Sync, Britney Spears eller något liknande av dagens spektakel. Jag vill se personer som Eddie Murphy och Qunicy Jones leda och presentera showen och se namn som Paul McCartney, Run DMC, The Rolling Stones, Mark Knopfler och framförallt hans bröder i The Jackson 5 och Janet Jackson.

Det ska helt enkelt vara en lista av artister som får alla Michael Jackson fans ögon att vattnas och självklart ska det spelas på TV världen över!
 
    avslutar detta genom att ta av mig hatten för Michael Jackson, GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Cosmic Moose:

Jag hoppas på en sådan gala jag med.



:(

2 Ken:

Schyst inlägg.

Namnen La Toya- och Rebbie Jackson, som också är syskon till Michael, bör inte glömmas.

Jag känner mig gammal på något sätt när en ikon som Michael Jackson lämnar oss.



//K

3 annelie:

det är lugnt, du får påtvinga mig:)

Kommentera här: