"Alla" säger att det är över... Jag är inte lika säker.

 
Att titta på Netflix, "tanka hem" eller glo på TV verkar blivit dagens filmkultur. Allt fler filmrelaterade butiker har lagt av, men är det verkligen sååå stendött som man kan tro?
 
Jag är inte lika säker. Idag var jag på film och skivmässa vid Hägerstensåsen (förort till Stockholm). Det är ett antal aktörer som hyr in sig och säljer det dom har. Ungefär som en loppmarknad. Tror även privatpersoner får stå där emot någon mindre summa pengar. Entrén var tjugofem kronor ett pris jag tycker är skäligt för att komma in till en trevlig tillställning.
 
Efter att bläddrat igenom ett antal filmer och cd-skivor hittade jag en film av intresse. Fortfarande inplastad. Osäker på priset frågade jag försäljaren.. Femton kronor kostade filmen. Betydligt billigare än vad jag anade. Jag märkte snart att det allra mesta var billigt. Speciellt filmer.
 
En kille sålde helt nya filmer. Jag tänkte köpa två. Ändrade mig till tre och sedan fick jag en fjärde på köpet för samma pris. Fjärde filmen rekommenderades av en gubbe som hörde konversationen som hades. Sedan fick jag den enstående tygpåsen som syns på bilden i detta inlägg också.
 
Efter tittat igenom åtminstone majoriteten av alla filmer slutade jag upp med arton stycken. Arton filmer i nyskick är inte dåligt. Utbudet totalt var stort. Givetvis fanns det vanliga filmer man kan hitta överallt, men även mer udda saker och klassiker billigt.
 
 
Ikväll tittade jag på en av dagens köp jag tidigare aldrig hört talas om - "Get Low" ifrån 2009 med Bill Murray och Robert Duvall. Visade sig vara en mycket bra köp. En riktig pärla jag kanske aldrig skulle hört talas om annars.
 
Lokalen vid Hägerstensåsen var rymlig och gemytlig. Det fanns även ett fik och några som spelade live-musik i ett hörn (hödes inte i hela huset). En gubbe rekommenderade spontant en film, två yngre killar diskuterade skämtsamt med en försäljare, kända "köpare" stod och snackade skit med "kända" försäljare, säljare som ger ut gratis tygpåsar. Jag skulle säga att stämningen var godkänd och mer än så. 
 
Intresserad? Håll ögon och öron öppna inför nästa mässa gott folk!
 

Kommentera här: