... Har det verkligen blivit bättre?

 
 
Far min berättade nyligen om en svunnen tid. En tid då TV-maskinen var ny och inte tillgänglig i "alla" hem. Tydligen hade mina farföräldrars vänner en TV i tidigt stadium.
 
Under ett antal tillfällen brukade mina farföräldrar med barn besöka dessa. Värdfamiljen bjöd på kaka. Förutom min släkt brukade en grannfamilj bjudas in också. Allt kanske var för att umgås, för en kaka eller för att bli underhållna av TV:n trots att endast en TV-kanal fanns. Min far och syster brukade stanna längre än övriga familjen och titta på deckare.
 
Idag har "alla" en TV i varje rum eller åtminstone en-två TV-apparater per familj. Nu är TV något man slänger på för att man är uttråkad eller trött efter jobbet. Då förde det familjer och vänner samman.
 
TV-maskinen i sig har blivit tekniskt bättre, utbudet har blivit mycket bättre, men har det på det stora hela verkligen blivit bättre? Jag tycker allt pappas berättelse låter trevligare än dom flesta tillfällen jag har haft vid en TV.
 
 

Kommentera här: