American Pie: Reunion (2012)

Den första filmen med American Pie i titeln blev en gigantisk succé i slutet av vårt älskade 1990-tal.. Men vad händer med älskade succéer? Det görs efterföljare tills serien är totalt uttorkad och det som började som något älskvärt blir ett skämt i branschen. "American Pie"-serien är ett praktexempel av vad som kan hända..
 
Jag hittade denna, American Pie: Reunion (2012), på en större butikskedja ibland DVD-hyllan "2 för 99 kronor". Har aldrig hört talas om denna varken före eller efter. Förväntningar var alltifrån höga..
 
Efter att sett denna kan jag däremot konstantera att jag gillade den bättre än den betydligt mer kända "American Pie - The Wedding" ifrån 2003. Många år har gått, men de lyckas få med alla originella skådespelare och får till en riktig känsla av just en reunion. Kändes nästan som att jag själv var på en reunion vid vissa tillfällen.
 
Det är skämt i nästan varje scen. Långtifrån allt fungerar, men tillräckligt mycket fungerar för att man ska överse de ofta överdrivna scenerna och ganska usla skämten. Ibland försöker de även få filmen att framstå som att "inget hänt".. Det ironiska är bara att det som gör filmen sevärd är de andra delarna. Där de lyckas ta filmen till vad den faktiskt är: En nostalgitripp för de (som jag) uppskattade de två första filmerna.
  
Gillade du de första två filmerna, tycker jag, det här är filmen som "The Wedding" borde varit. Den är roligare, mer självironisk och har flera starka scener som inte känns konstlade. Det här är inte en fortsättning, det är ett slut och ett faktiskt mycket bättre slut än vad jag någonsin skulle kunnat hoppats på.
 
  
// Now What !? - GeorgVanHalen

Kommentera här: