Georg Hendrix

Det är självklart för mig varför jag har döpt denna blogg till Georg Hendrix och i min lilla värld borde det vara självklart för er andra också, men även jag kan ha fel. Namnet Georg Hendrix är gratis reklam för den sedan länge avlidne gitarristen Jimi Hendrix.


Hans artistnamn är Jimi Hendrix, inte Jimmi, Jimmie, Jimmy eller annat fuffens. Något många verkar tro. Nu ska jag inte babbla mer om det utan göra mer reklam för Mr. Hendrix.


Nyligen upptäckte jag albumet på bilden ovan, First Rays of the New Rising Sun, av just Jimi Hendrix, eller, det är faktist ett album han endast påbörjade. Andra gjorde klart det och det är en helt klart värdig efterträdare till hans egna gamla verk. De allra flesta låtarna borde intressera även folk som endast känner till de största hitsen Voodoo Child (Slight Return), Little Wing, Purple Haze, Foxey Lady eller All Along the Watchtower. Ge skivan en chans, den finns givetvis på Spotify. Se där, reklam även för Spotify :)

One more thing: Jimi Hendrix är främst känd för "vad han kan få ut av en gitarr" något som endast låter som oväsen för de som inte sysslar med gitarr på hög nivå. Det är dock inte min högsta dragningskraft till hans musik. Jag uppskattar till ännu högre grad hans grymma känsla för rytm, attityden i texterna och den känsla han lägger ner i den lugna låtarna. Long Live Hendrix !

// GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 love:

älsklar hur du stavade fel på "hendrix" längst ner haha :D

Kommentera här: