Att uttala sig gällande något utan kunskap

 
Varför gör folk på detta viset?
 
Om en person är mycket angelägen om att få sitt sagt i en fråga. Varför tar sig då inte personen sig lite tid åt att åminstone skrapa på ytan i ämnet innan den uttalar sig? Varför skulle det vara intressant att höra någons åsikt i en fråga den inte kan något om?
 
Detta tycker jag är ett stort problem i dagens debattklimat. Att utbildade människor inom politiken gör det, gör inte saken bättre. Det är illa nog att anonyma troll håller på, men när människor som ska leda landet eller åtminstone vara viktiga figurer i samhällsutvecklingen inte klarar av något så simpelt undrar jag var samhället är på väg.
 
Simpelt exempel:
 
Jag tittar på relativt mycket film. Hur vet jag att en film är bra eller dålig innan jag sett den? Det vet jag inte. Jag kan anta att en filmen inte är av intresse på grund av skådespelarna eller handlingen, men skådespelare kan överraska. Handlingen kan vara betydligt djupare eller ta en oväntat sväng. Musiken kanske är fantastiskt. Den kanske har något tänkvärt budskap? 
 
Summa Summarum: Jag borde inte uttala mig överhuvudtaget om en film jag inte sett. Jag kan ha rätt om jag bara slänger ut mig något eller så kan jag ha fel. Om jag absolut måste ha en åsikt gällande filmen? Då ser jag hela filmen och sedan har jag mer att basera ut min åsikt. Då har jag åtminstone något att stå på ifall det blir debatt.
 
Det här borde väl vara A och O när det gäller pålästa människor? Människor med mycket erfarenhet? Människor som delvis livnär sig på att uttala sig om saker? Hur kommer det sig då att man gång på gång ser hård kritik mot personer och saker som skribenten inte ens försökt sig förstå? Folk kritiserar Donald Trump till höger och vänster, men gör exakt samma sak själv dagen efter? Smart där!
 

Kommentera här: