det kändes som en knut i magen

 
En kompis ringde idag och frågade om jag ville möta honom i Skärholmen. Varför inte tänkte jag och åkte dit. Resan till Skärholmen är relativt lång och på röda linjen (minns inte exakta stationen) kliver en kille på min vagn.
 
Hur såg killen ut? Har ni någonsin sett en amerikansk film när terrorister kidnappar någons familjmedlem och pressar en person eller regeringen på pengar? Dom skickar ett kort klipp där dom fångade sitt på fast på stolar. Männen har stora vita masker på sig som täcker allt förutom ögon och så står dom med vapen medan dom säger något i stil med "If we don't get the money by friday. Someone dies".
 
Likt en sådan terrorist såg killen ut fast utan vapnet. Att han hade en ryggsäck som såg ut att komma ifrån armén hjäpte inte direkt. Killen rörde sig först bortåt, men dök snart upp ungefär där jag satt. Ingen reagerade. Jag tittade runt och undrade vad folk höll på med. Jag var vettskrämd och det kändes som en knut i magen på mig. Vid varje station tänkte jag "GÅ AV DÅ" gällande denna kille. Innan något eventuellt skulle hända.
 
Efter några stationer fick en äldre utländsk man nog och bemötte killen. "Av med den där. Visa ansiktet. Folk är rädda. Fattar du inte det?!" sa mannen. Killen visade då halva ansiktet, vände sig mot passagerna på en sida och sa "Är det här okej?" lite ironiskt. Den äldre mannen fick nöja sig med det. Snart dök upp en kille upp som började prata med honom. Killen klädd som en terrorist verkade kunna klart godkänd svenska. Vilket var lite förvånande...
 
Det kändes aldrig bra, men stämningen lättade sig efter några stationer. Killen klev av på samma station som mig och då var hela vita huvan på som förut medan han traskade runt nere i tunnelbanan. Jag väntade avsiktligt nere vid perrongen för att vara så långt borta ifrån honom som möjligt. När jag började röra mig var han borta.
 
Killen verkade inte vara någon terrorist, men vilken kille med arabiskt utseende går avsiktligen runt som en tydlig terrorist som att det vore en modegrej? Förstår han inte att folk blir rädda? Villa han skrämma folk? Vill han normalisera detta typ klädesplagg? Var det en dold kamera inblandat? Har han någon dålig humor och går i gång på att sticka ut ifrån mängden?
 
Det enda positiva med allt var att den äldre mannen faktiskt vågade konfrontera honom. Den typen av mod har inte många. Det kan jag lova.
 

Kommentera här: