Mitt svar på "Att recensera kvinnor går aldrig ur tiden"

 
Kolumnen på sidan 2 i dagens Metro (27/2/2018) heter "Att recensera kvinnor går aldrig ur tiden" och är skriven av Emelie Ebbis Roslund.
 
Den lyder enligt följande (jag lägger upp texten på ett sätt som gör den mer lättläst via blogg): "För mycket, för lite, för färgglatt. Listan på alla fel vi begår kan göras längre, men frågan är om det behövs. Det enda man behöver veta är att oavsett hur vi sminkar oss så kommer det bli fel.
 
Att recensera kvinnors utseende går aldrig ur tiden. Vi har sedan alltid fått agera objekt när kollegor, partners, ligg, familj eller totala främlingar tagit sig friheten att kommentera hur vi väljer att se ut i ansiktet. Särskilt när vi valt att inte sminka oss alls.
 
>>Du ser ut som en annan person.<<
>>Jag känner knappt igen dig.<<
>>Du ser annorlunda ut utan smink<<, och så vidare.
 
Jag har många exempel på den typen av personer och situationer. En av dem ägde rum när ett Tinder-ragg skulle sova över hos mig. Efter att vi sagt godnatt tvättar jag av mig sminket och lägger mig sedan i sängen för att sova. Men i stället för att ägna mig åt välbehövlig sömn ska jag göra något helt annat: agera cirkusdjur.
 
När jag krupit ner under täcker sätter han sig upp och tänder lampan. Han vänder sig mitt emot mig och vrider den mot mitt ansikte innan han konstaterar följande:
 
>>Du är faktiskt söt utan smink<<. Han säger att jag ska ta det som en komplimang. Han menar att många killar tycker att tjejer med smink är lika med falsk marknadsföring. Som om vi vore produkter.
 
Den här >>upplysningen<< var givetvis överflödig. Hela livet har vi kvinnor fått förhålla oss till vårt utseende och om det är något vi är fullt medvetna om så är det hur vi ser ut och sminkets effekter på våra ansikten.
 
Jag undrar hur det skulle se ut om jag led av samma upplysningstourettes och tog mig friheten att kommentera någons annans krympande hårlinje, acne, extra-valkar eller liknande.
 
Typ: >>Din penis är rätt liten i förhållande till din längd.<<
 
Det måste vara okej va? Alltså jag menar inte att det är något dåligt med små penisar eller så. Jag bara konstaterar."
 
Här kommer artikeln som sådan också för den som vill se:
 
 
Någon som fortfarande läser..?
 
Det är svårt att skriva emot att folk borde i många fall hålla sina åsikter för sig själva, men berör det bara kvinnor? Är det främst kvinnor som får åsikter mot sig? Jag skulle säga att väldigt många människor oavsett kön, ålder eller hudfärg får lida av folks konstanta åsikter i olika former. Är det inte gällande kläder (brukar kvinnor aldrig kommentera andras klädval?) så är det folks vikt.
 
Givetvis måste jämförelsen med små penisar dyka upp... Finns det ingen skillnad på att kommentera någons storlek på kön och att ge en komplimang över att en kvinna ser bra ut utan smink? För det första. Storleken på en penis är inget man kan göra något åt. Smink är totalt valfritt, vilket smink och hur mycket. Jag förstår att det kan vara drygt att höra kommentarer oavsett hur man gör, men du har ett val. Val att sminka dig, val hur mycket och val att ta till dig det den som är som ger kommentar eller ej. Du kanske är sötare utan smink?
 
Går år det att tolka "din penis är rätt liten" som en komplimang? Går det att göra något åt det? Att jämföra "Måste du ha på dig den där tröjan idag.." ifrån en partner kontra "Du är sötare utan smink" av ett ragg på Tinder tycker jag är på samma nivå, eller har jag fel? Förstår att man kan tolka båda negativt, men är det alltid negativt menat? Kan det inte vara så att din partner tycker att du passar bättre med röda tröjan än med den gula.
 

Kommentera här: