Förra gången röstade jag blankt.

 
 
I år är det valår. Något få kommer missa under årets gång när det börjar närma sig, men kommer alla att rösta?
 
Jag erkänner. Förra gången röstade jag blankt.
 
Jag, jag, jag och jag kände mig osäker. Sverige fungerar på många sätt som ett bra land, men är det verkligen politikernas förtjänst? Dagens politiker? Är det inte så att någon för länge sedan startade ett system som egentligen bibålls rätt fint så länge folk sköter sina jobb och betalar skatt?
 
Hur ofta ser man Stefan Löfven (Sveriges ledande person?) säga något annat än vanliga floskler som man redan hört och VEM SOM HELST hade kunnat säga. Det finns ingen intelligens eller passion i det som sägs. Hur ofta ses han efter allt som händer i landet? Han kan givetvis inte synas jämt, men jag tycker han syns till betydligt mer sällan än vad man kan förvänta sig. 
 
Med dagens blockpolitik. Vad spelar egentligen min enskilda röst för roll? Om jag är miljöpartist och röstar på det kommer ändå socialdemokraternas överväldigande majoriteten ändå sätta sista ordet. Röstar jag på Folkpartiet är det någon skillnad överhuvudtaget från att rösta på Moderaterna? Folkpartiet och Kristdemokraterna likt flera andra är små partier som i många andra länder knappt skulle få höras överhuvudtaget...
 
Jag läste för en tid sedan en insändare i Metro där en pensionär hade blivit extremt missnöjd över sin ökade pension på femtio kronor i månaden. Att få en ökning på lönen för femtio kronor i månaden tror jag skulle göra en del lite glada i hatten, men pensionen är oftast mycket lägre än en vanlig lön och femtio kronor gör föga skillnad i någons liv. Femhundra möjligtvis. Är det sådana här löften vi kommer få av politikerna för att rösta? "Ökad pension till alla fattigpensionärer" och sedan kommer Annika, Albert och Adam stå där med femtio kronor extra när dom egentligen skulle behöva två, tre eller fyra tusen för att drägligt liv efter att gjort rätt för sig i decenium efter decennium? Insändaren i Metro skrev att den kommer rösta blankt i protest.
 
Att rösta blankt skulle fungera om väldans många gjorde samma sak. Nu är det någon procent och likt små partierna i riksdagen är det väntat. Några mindre partier kommer antagligen få hänga med även detta val och kanske en eller två procent av folket röstar blankt. Det är normalt. Det är inget tecken på att något står fel till. Tjugo procent blanka röster hade däremot givit en stor effekt, men kommer det hända? Jag har svårt att se det. Därmed blir den blanka rösten som en att kasta en liten sten i en stor sjö.. Man tycker det ser tufft ut, men ingen kommer märka det efteråt.
 
Dock ska man aldrig glömma att din röst räknas. Hur mycket? Det avgör du. Man kan faktiskt anstränga sig i frågor och händelser som intresserar. Kommer alla att lyssna? Nej. Kommer någon att lyssna? Kanske. Bara det är värt något. Tänk om alla får någon att lyssna?
 
Mitt tips inför alla som kanske inte kommer rösta eller att rösta blankt. Lägg ner lite energi på att prata med folk du respekterar, någon okänd för att höra andra perspektiv och läs både vanlig media samt den alternativa median. Vanlig media har en tendens att inte berätta hela sanningen och alternativa kanske gör tvärtom.. Överdriver för att skrämma slag. Varför inte läsa båda sidor och få en överblick? Kritisera i det lilla?
 
Jag menar inte att du ska lägga ner 10.000 timmar på att undersöka allt som händer, men prata med några (gärna lite olika personligheter) som du vet är involverade i samhället och fråga vad dom läser eller vad dom följer. Sedan gör du det lite lätt.
 
Din röst räknas.. Mer än vad du tror. Min med!
 

Kommentera här: