mannen i rött

 
Ännu en dag att åka till jobbet. Snart befann jag mig på stockholms blå linje och klockan var cirka 06:00. En yngre kille halvsov fridfullt, en annan kille såg lite bitter ut och snart dök två söta tjejer upp i vagnen. En bit längre bort satt en man i rött. Han såg svag ut och allmänt borta. När han under resan rest sig, gått runt, kommit tillbaka och betett sig allmänt konstigt hade han fått ögonen på sig, även mina. Jag tänkte "Jag kanske borde gå och hjälpa till..?", men jag tittade mer noggrant på situationen och såg något i hans hand. En stor hopfällbar kniv.
 
Jag rös till i hela kroppen. Ville därifrån snarast. Snarast!
 
En av söta tjejerna vände sig snart mot mig och sa "Han behöver nog hjälp". Jag visste inte vad jag skulle säga och gick snart av.. Vilket även mannen i rött gjorde. Han var dock så "borta" att det inte var svårt att hålla sig långt borta.
 
Väl på jobbet berättade jag allt detta för en kollega som i sin tur berättade om en tidigare vistelse på stan. En tjej satt på tunnelbanan och var inte helt med i matchen. Två killar tittade på henne som gamar. Detta skedde så tydligt att dom blev tillsagda av någon att inte röra henne. Bra av denna "någon", men det fick mig att tänka..
 
Tänk om mannen i rött endast har kniv i självförsvar? Att han mådde så dåligt att han tog upp kniven för att hålla fel folk på avstånd? Vad skulle egentligen hänt om jag försökt hjälpa honom? Hade han tänt till och börja dra kniv? Skulle han bara snällt följt med?
 
Vad ska man egentligen göra i en sådan här situation? Vad skulle du gjort?
 
 

Kommentera här: