dubbla måttstockar

 
I mitt tidigare inlägg " Mitt längsta inlägg någosin (om våldtäkten i Fittja) " var jag smått exalterad. Äntligen började personer ifrån hela spektrumet i Sverige erkänna att något står fel till. Något behöver göras eller inte bara något utan mycket. Joakim Lamotte kontaktade den drabbde kvinnans adovkat (som ska överklaga domen) och såg till att svenska folket (alla villiga) kunde skicka in pengar. Pengarna skulle gå direkt till den drabbade kvinnan. Gott så, eller?
 
Jag skrev även i inlägget om Katarina Wennstam och ja... Läs gärna dessa ord direkt ifrån Joakim Lamotte själv.
 

" I veckan samlade jag och mina följare in 600 000 kr till kvinnan i Fittjarättegången. En summa som kunde blivit ännu större om jag inte blivit motarbetad av etablerade medier och vissa ”feminister”.

Medan tidningar och tv har rapporterat om andra aktioner har det varit helt tyst om min insamling. Vissa personer har även aktivt uppmanat till att inte sprida min insamling.

En av dem är en av Sveriges mest kända feminister, Katarina Wennstam. Hon skriver i en post på Facebook att jag tidigare gjort främlingsfientliga inlägg.

För det första utmanar jag Katarina Wennstam att lägga fram ett enda bevis på det hon säger. Annars anser jag att det är förtal.

För det andra anser jag att det är sorgligt att man som feminist hellre tar chansen att sprida lögner än unnar ett våldtäktsoffer upprättelse.

Om Sveriges medier behandlat mig på samma sätt som man behandlar andra så hade min aktion kunnat få draghjälp och kvinnan kunde fått ännu mer stöd. Medan man skrivit om diverse namninsamlingar och upprop har det varit helt tyst om min aktion.

I rättvisans namn har Expressen som enda tidning nu efteråt uppmärksammat saken. I övrigt har det varit helt tyst, trots att det sannolikt är den största insamling som någonsin gjorts till ett brottsoffer i Sverige. Till och med större än när jag häromåret samlade in 430 000 kr till en tjej i Ludvika som blivit gruppvåldtagen. Inte ens GP där jag själv är krönikör har skrivit om saken. Att skriva om alla andra upprop i Fittjafallet har de däremot givetvis gjort.

Det är skamligt hur man behandlar folk olika och i det här fallet drabbar det en utsatt kvinna, då insamlingen kunde blivit ännu större.

Vad gäller Katarina Wennstam så tar jag gärna en debatt med dig närsomhelst om dina anklagelser mot mig. Jag skulle skämmas om jag vore i dina kläder.

Detta handlar inte om att jag söker uppmärksamhet. Viktigast för mig är att tjejen i Fittjarättegången fick lite upprättelse. Däremot handlar detta inlägg om att sätta fingret på hur människor behandlas olika av mediaetablissemanget i Sverige. Om exempelvis Katarina Wennstam samlat in 600 000 kr så hade tidningarna skrivit spaltmeter och hon hade suttit i varenda tv-soffa.

Det, mina vänner, kallas för dubbla måttstockar. " - Joakim Lamotte

Vad har jag att tilllägga? Ifall Katarina Wennstam inte vill gå med Joakim Lamotte på någon insamling direkt behöver hon inte det, men har hon några belägg för det hon skriver om honom?Vad har det med stödet för den drabbade kvinnan att göra? Det finns en video nu där kvinnan aktivt tackar svenska folket för alla pengar. Dessutom har jag svårt och tro att kvinnans advokat, som inom snar framtid kan bli en av Sveriges mest kända om hon inte redan är det, stödjer en falsk insamling...

Varför är det viktigare att sätta Joakim Lamotte i dålig dager än att hjälpa den kvinna, som sannolikt, mår sämst i hela Sverige just nu? Kan inte alla bara stödja kvinnan i den mån dom kan istället?

 

Kommentera här: