Från mig till dig: Filmåret 2016

 

Årets sista timmar är nu. Istället för att summera mitt år som många andra gör tänkte jag ge ut en lista på tio, enligt mig, sevärda filmer jag har sett genom året. Om jag inte missat någon i räknadet har jag sett 210 filmer i år. Några på TV och bio, men allra flesta via älskade DVD eller Blu-Ray. Endast 4,5 filmer har jag sett tidigare (såg endast första halvan av en för många år sedan). All respekt till dessa filmer, men ingen av dessa "fem" kommer var med på denna lista.

Är någon intresserad av att se en lång lista med 210 slumpmässiga filmtitlar? Tveksam till det därför får ni lita på mig när jag nu presenterar tio filmer som berikat mitt år. Jag har försökt variera mig mellan nyare filmer, gamla filmer, b-filmer, filmer jag har viljat se länge, filmer jag aldrig hört talas om, westerns, thrillers, action, drama, komedier och mer än så. Jag tänker dock inte försöka "få med något bara för att.." i min lista utan tänker främst: Blev jag underhållen och skulle andra kunna bli det? Utan någon "kvalitetsordning" börjar jag med den äldsta filmen och slutar med den nyaste.

OK. Let's Go!

1) Bravados, 1958: Jag tror många tänker på äldre westerns när dessa överhuvudtaget tänker på westerns. Efter att jag sett min beskärda del av dessa tycker jag skillnaden på kvalitet är stor. Det finns många med daterade actionscener, karaktärer, dialoger och handlingar. Den här gör däremot mycket rätt. En handling som bitvis berättar mer i ett lagomt tempo. Flera minnesvärda karaktärer och inte bara "pang-pang". En klassiker värd sitt namn.  

2) Deliverance (aka. Den sista färden), 1972: Bland sin generation tror jag denna film är mycket känd, men gentemot andra stora filmer från denna tid (det finns många) har den nog inte nått särskilt många ifrån nyare generationer. Det här är en film som verkligen berättar sig själv. Det finns en omtalad scen som kan få många att dra sig från att ge denna en chans, men döm icke för tidigt! Denna film arbetar på många nivåer och innehåller flera mycket bra scener. Den är löjlig, rolig, spännande, konstig och tänkvärd.

3) Enemy Mine, 1985: Starten pekar på någon billig/udda kopia av Star Trek, men filmen förvandlas sakta och säkert till något annat för att sedan fortsätta överraska. Själv blev jag rörd av denna film på ett sätt jag sällan blir. Ha i åtanke att den är aningen daterad, men det till trots var min första tanke när jag sett färdigt filmen att "Denna måste jag rekommendera vidare".

4) At Close Range, 1986: Likt nyssnämnda Enemy Mine är denna aningen daterad på sina ställen (likt majoriteten av alla 80-tals filmer), men få filmer jag har sett innehåller lika mycket av livet som denna film. Den har verkligen allt. Minnesvärda scener, upprörande scener, roliga scener, underbart suggestiv musik (soundtracket gjordes om till Madonna, hennes kanske bästa låt, Live To Tell), snyggt intro, händelser som får en att tänka, dramatik, vänskap och svek. Jag har sett flera tveksamma "nya" filmer med Sean Penn. Gör inte misstaget och döm "honom" på endast nyare verk. Gå tillbaka till det hans yngre år. Just do it.

5) Kongen av Bastøy, 2010: Det här kändes först som en norsk "Ondskan" (Jan Guillou..), men växer till något eget och i mina ögon även till något ännu bättre. Jag undrade till en start varför Stellan Skarsgård i denna del av sin karriär är med i en film likt denna (han lär ha ett stort utbud bland både nationella och internationella filmer att välja mellan). När jag sett klart den förstod jag varför. En rörande och tänkvärd film.

6) The Best Offer (La migliore offerta), 2013: Hur tusan kan denna film helt missat min radar? Boven är likt det gällande "Deliverance". Det finns en högst tveksam scen som inte fungerar för mainstream-publiken, men i övrigt? Underbart skådespeleri, en bisarr handling som trots sin stillhet fångar sin tittare och snyggt foto i snygga miljöer.

7) The Book Thief, 2013: Hur många filmer finns det inte nu om familjer som var "fast" i dåvarande nazi-Tyskland? Behövs det fler? Om dom är lika bra som denna... Gärna! Det här är en påhittad historia som i mångt och mycket känns verklig. Det som är påhittat gör att filmen inte blir för tung utan sticker ut ibland liknande draman. Allt är inte bara domedag. Det händer saker i ett bra tempo och den är inte förutsägbar. Perfekt film för hela familjen utan att rikta sig åt en specifik ålder.

8) Jersey Boys, 2014: Clint Eastwood väcker oftast tankar om Dirty Harry och vilda västern, men både som skådespelare, producent och regissör har han gjort mycket annat i varierande kvalitet. Vid något tillfälle övergav han nästan det han är mest känd för och siktade istället för mer vuxna/mogna filmer. Något han delvis lyckats bra med, men (!) jag saknar ofta dom riktigt minnesvärda scener och det charmiga/kaxiga som han är känd för. Den här är Clint Eastwoods enda film, än, som riktar sig mot musik som huvudämne. Vi får följa livet av ett band, men sättet filmen är berättad på skiljer sig ifrån många andra dokumentärer/spelfilmer om band/artister. I denna film återses mycket utav den charm som ändå gjort Clint Eastwood känd med en ny tvist. Helt klart en favorit hos mig ibland mannens senare alster tillsammans med Gran Turino och Million Dollar Babies.

9) Still Alice, 2014: En dramatisk film om Alzheimers sjukdom. En på många sätt rak film utan krusiduller. Det finns inga oväntade vändningar eller snygga vyer. Den känns bara äkta och alla jag diskuterat denna film med har hållit med.

10) Ex Machina, 2015: Alicia Vikander har varit väldigt aktiv senaste åren. Det är kul att Hollywood har börjat ta in mer svenskar, men tankarna finns där... Får Alicia Vikander vara med i filmer för att hon är en snygg tjej som råkar känna rätt människor? Den här filmen höjde henne 1000 % i mina ögon. Vad är egentligen det här för film? En ny Terminator? I, Robot? Resident Evil? Knappast. Det här är en smal film som handlar om något helt annat. Handlingen gillar jag, men det som gör att filmen hamnat på denna topp tio är dialogerna mellan Alicia Vikander och den andra huvudrollsinnehavaren. Världsklass.

Ni kanske förstår att detta inlägg varit något jag halvt arbetat med i huvudet en längre tid. Nu (nyss) valde jag ut exakt vilja filmer som skulle med.. Jag sållade igenom alla 210 filmer och många har endast varit "okej" eller rent utav kassa, men den slutliga listan med alla bra blev ändå rätt lång. Några här var självklara val, men andra fick kämpa sig fram i mitt huvud. Jag hoppas några av er läser denna lista och kanske ger en film eller tio en chans. Risken finns att ni kanske bara ser någon pretentiös jävel som vill höja sin egna smak till skyarna, men det kunde inte vara mer fel. Bra filmer och kultur förtjänar all sponsring som kan fås.. Med dessa ord önskar jag er alla Ett Gott Nytt Filmår!

 

Kommentera här: