Är det inte läskigt att vi inte kommit längre?

 
Såg just en film - "Midway" ifrån 1976 som handlar ett slag efter Pearl Harbor. Amerikanarna och japanerna var i krig. För att lägga till en extra tvist i detta blev en amerikansk kille kär i japansk tjej som var amerikansk medborgare. En relation som speciellt just då varken var välkommen hos amerikanarna eller japanerna.
 
När japanska föräldrarna förstår att det är seriöst mellan deras dotter och amerikanska killen förbjuder dom henne att gifta sig (dejta överhuvudtaget?) utanför sin egna ras. Förståeligt under själva situationen kanske. Tyvärr är detta en liten aspekt i filmen så det händer inte så mycket efter det, egentligen. Det fångade dock mitt intresse som ämne.
 
Filmen är ifrån 1976 och speglar en händelse som redan då var trettio år gammal. Frågan är väl bara om detta beteende fortfarande lever kvar i vissa raser, religioner eller familjer. Jag tror det trots att världen kommit en lång bit sedan både 30-40-talet och 70-talet.
 
.. Dags för två hen-exempel!!!
 
En kompis har sagt att presentation av en partner ifrån en viss annan ras för släkten skulle innebära att släkten skulle stänga ute hen. Jag tyckte det lät väldigt hårt och frågade om det gällde oavsett hur denna partner var som person. Om det vore världens gulligaste, snällaste och framgångsrika partner..? Det spelade ingen roll. Enligt hen skulle det inte gå ihop med släkten ändå.
 
En annan kompis skämtar mycket "skaffa partners" och verkar uppskatta alla typer av eventuella partners, men jag hörde ändå denna kompis säga att hen specifikt är ute efter en viss typ av partner om det ska vara seriöst. Alltså att ras och religion spelar roll. Då min kompis är öppen som person anar jag att det har med föräldrar och familjen att göra även denna gång.
 
Är det inte läskigt att vi inte kommit längre?
 

Kommentera här: