två psykfall

 
Nu har det blivit "bråk" ifrån alla håll och kanter om morden i Trollhättan samt Västerås . Vad räknas dessa som? Varför? Varför inte? .. Spelar det någon roll?
 
För att försimpla aktionerna:
 
- En 21-årig klädde ut sig, gick till en skola och började skada folk. 
- En rädd man måste lämna Sverige, i ren panik tar han tag i en kniv och hugger förbipasserande.
 
Skulle du vilja vara en elev på skolan i Trollhättan vid det tillfället? Skulle du vilja varit en betalande kund på IKEA som råkade vara där precis då? Nej. Kan du skydda dig mot det..? Hur då?
 
Säg att jag greppar tag i kökets vassaste kniv. Byter om till långärmad skjorta, gömmer kniven under skjortärmen, går ut genom dörren och hugger första möjliga person i ryggen sekunden efter denna passerat. Hur exakt ska han/hon försvara sig mot det? Personen har aldrig sett mig och aldrig gjort något i sitt liv som ens kan tänkas sig leda till en kniv i ryggen. Personen kan ha snabba reflexer och lyckas avvärja attacken, men hur sannolikt är det?
 
Säg att personen dör. Spelar det någon roll om jag sett personen (utan att den vetat om det) och jag planerat detta i fyra månader eller om jag spontant bara går ut för att döda någon? Om du är offret och överlever? Mår du bättre eller sämre mentalt av något alternativ?
 
Personen är död! Ett oskyldigt liv helt bortkastat. Det är vad som räknas.. Så ser jag det. Killen på IKEA och killen i Trollhättan är precis samma typ: Psykfall
 
Hade jag varit killen i Trollhättan hade jag tagit livet av mig själv genom piller på mitt rum och skrivit ett dramatiskt hej då. Hade jag varit killen i Västerås hade jag satt mig i ett hörn och gråtit. Hade jag varit jag hade jag inte gått ut och bara spontant huggit någon utan jag sitter kvar och skriver på detta smarta blogginlägg. Varför? För att jag INTE är ett psykfall. Det är skillnaden på mig, dig (förhoppningsvis) och dessa två gärningsmän.
 
// Georg Van Halen

Kommentera här: