Vikings - Säsong 1

Vikings är en serie skapad av en historisk kanal kallad "History" något jag kan tycka är ganska konstigt då serien är väldigt långtifrån någon realistisk skildring av vad som antagligen försiggick alla dessa år sedan. Det finns scener och moment mer liknande Game of Thrones eller Lord of the Rings än något historiskt dokument om vikingatiden. Hur stor relevans det har för tittaren är dock upp till var och en.
 
Något vår generation verkligen lyckas med är TV-serier. Det spottas ut bra serie efter bra serie som aldrig förr. Tycker jag Vikings tillhör en av de bästa? Egentligen inte, men den är underhållande. En stor skillnad ifrån flera andra serier är ett tempo som är högre. Det känns som att långa dialoger och komplexa relationer är något som är populärt i serier idag. I Vikings är det större fokus på aktion och att inte ödsla för mycket tid åt en enskild del.
 
Nämns en sak i serien är det oftast över i nästa scen. Detta är både på gott och ont. Serien blir aldrig seg, men den förlorar tyngd och slänger in moment som ibland lyckas, men ofta bara känns onödiga eller rent utsagt bisarra. Scenernas kvalitet är det därför stor skillnad på. Vissa scener är briljanta, andra känns nästan "b". Detta kan variera vilt inom ett och samma avsnitt. Även klippningen av serien är under viss kritik. I en del pratar de om ett land. I nästa del är de i det landet. Trots att det utspelar sig under Vikingatiden... Hände verkligen inget på vägen?
 
Den här serien, åtminstone första säsongen, känns något som en popcorn-version av andra samtida serier. Snabbare och mer lättsam trots "starka" scener. Jag kommer fortsätta titta på den, men samtidigt anser jag att mycket skulle kunna gjorts bättre. Ingen serie du måste se, men är ändå beroendeframkallade likt en såpopera!
 
// Now What !? - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Jag tycker också att den är lite väl "lätt" i hur den hoppar i tiden. Jag trodde man skulle få se en del om hur det var att ta sig i vikingabåt hela vägen till England, men icke då... Om inte säsong 2 blir bättre så kommer jag sluta kolla på den.

Svar: Jag har sett säsong 2 (åtminstone fem första avsnittena). På gott och ont fortsätter serien ungefär på samma sätt. Lika underhållande, men med lika många "luckor" och annat.
GeorgVanHalen

Kommentera här: