Persbrandt vs. Håkan Hellström

Mig äger ingen (2013) - Betyg: 2,5 / 5
Kommentarer: Jo du, Persbrandt. Jag ska äga dig här och nu. Hahaha. Nä då, men det här är ingen höjdare till film. Den har en djup och berörande story i grunden, men nästan alla händelser händer "bakom kulisserna" och kommer fram på ett sätt som att det vore underförstått. Vilket det aldrig är. Händelse efter händelse känns "random" och trots ett försök till skapa djuphet skapas inte mycket alls. Scener med låtarna "La Bamba" av Ritchie Valens och "Du lever bara en gång" med Noice samt en rad rätt underhållande konversationer i filmen gjorde att jag inte somnade. Det här är bara en svensk film i mängden som inte når sin potential.
 
Känn ingen sorg (2013) - Betyg: 4 / 5
Kommentarer: Jag ska vara ärlig, jag är ingen Håkan Hellström fanatiker. Kan knappt nämna tre av hans låtar, men den här filmen. Den har de gjort rätt. Det finns inte en tråkig sekund (okej, kanske någon) i denna film. Den är konstant på språng och tittaren vet sällan vart UTAN att det blir för "random". Man känner av banden mellan karaktärerna vilket gör att både humorn och värmen skiner igenom. Filmen är fotografiskt snygg och dialogerna är bland det bästa jag sett i en svensk film. Det går sällan att gissa nästa ord eller nästa drag i filmen. Skippa alla trötta försök till teateraktig film och utveckla det som gjordes här så kan vi få se ett rejält uppryck i vår filmindustri. Tack och bock!
 
// Now What !? - GeorgVanHalen
 

Kommentarer:

1 Hanna:

Jag är inte heller ett Håkanfan, men uppvuxen i Göteborg och har därför hört min del av Håkanlåtar eftersom det alltid varit en göteborgsk grej att vara Håkanfan - även om han plötsligt blivit enormt känd. Men håller med om att hans film är mer eller mindre fantastisk...!

Kramar

Kommentera här: