fel kyckling

För några dagar sedan gick jag ner till det lokala kebabstället och beställde grillade kycklingspett. Beställningen gick snabbare än väntat, men jag fick inga grillade kycklingspett. Jag fick "kycklingkebab".
 
Jag orkade inte "bråka" utan åt det jag fick. Det var gott. Problemet var inte maten utan att jag specifikt sagt "grillad kyckling" flera gånger, men killen i kassan var så dålig på svenska att han missförstod.
 
Vanligtvis är det två serviceminded killar som kan riktigt bra svenska i kassan. Om den tredje killen rör sig med dessa andra två hela dagarna, varför tar han inte tilfälle till akt och lär sig bättre svenska?
 
Jag förstår inte mentaliteten av att åka till ett land. Eventuellt stanna där hela livet utan att vilja lära sig spårket när VEM som helst kan garantera allt blir bättre. Varför inte köpa ett lexikon? Erkänna för kunder och bekanta att man vill lära sig så de kan hjälpa i den mån de kan? Se på något amerikanskt program med svensk text?
 
Är det svårt? Klart det är svårt. Vilket språk är enkelt? Skulle jag flytta till Belgien eller Korea skulle jag inte förvänta mig att kunna det flytande på ett år eller att allt skulle vara enkelt, men försöker man lite varje dag blir man slutligen relativt duktig.
 
Samtidigt är det klart att man inte vill förlora sitt hemspråk, men varför måste man det? Kan man inte balansera? Jag har i detta inlägg om uppläxning i svenska språket använt mig svengelska, men det är okej, ni förstår vad jag menar och det är det viktigaste. Så länge man förstår varandra får man rätt kyckling.
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Man glömmer ju inte sitt hemspråk ändå (trots att en del svenskar som flyttat till USA gärna vill tro det). Att lära sig språket där man bor och verkar tycker jag mest verkar logiskt. En orsak till att någon inte vill lära sig eller inte tycker det är värt det kan vara att de umgås mest med personer från sitt land, på grund av fördomar, begränsningar, samhället o.s.v. Men då man jobbar och där träffar alla möjliga människor? Nej då behöver man lära sig att både förstå och göra sig förstådd.

Kommentera här: