något måste göras

Har du sett de där människorna som cirkulerar i Stockholm? De som sätter sig ned i var och varannat gatuhörn för att tigga pengar?
 
Alternativt... Ännu värre!
 
De som aktivt går runt i tunnelbanan vagn efter vagn och tigger små pengar eller varför inte de som tidigare gick runt i tunnelbanan med några "lappar" om deras familj mellan eller missöden på avancerad svenska/engelska för att sedan knappt kunna säga ett ord på diverse språken?
 
Är det här bara vanliga hemlösa eller är de drivna av ligor som tar deras "pass " vilka sedan behandlar de som skit för att tjäna småpengar på varje person? Jag  vet inte och ärligt talat... Spelar det någon roll?
 
Det börjar bli för mycket.
 
Stockholm (och eventuellt andra städer i Sverige) får dåligt anseende av detta. Jag tvivlar på att dessa människor (de som ställer sig i kylan hela dagarna) är farliga.. Men är det bra för Sveriges turism att de syns hela tiden? "Sverige är ett av världens rikaste länder" brukar man höra, men ändå går det inte att ta en kortare sväng på stan utan att se åtminstone fem sådana här personer. Är det dessutom "trevligt" för oss som bor här att behöva se dessa människor vart man än går? Det är synd om hemlösa och om det är personer drivna av ligor är det lika synd om de, men vi måste göra något åt detta.
 
Vad kan man göra?
 
- Varför kan inte poliser få mer befogenhet att ta med och åtminstone flytta på dessa personer eller ta de till närmsta härbäge?
- Varför inte ta med till polisstationen och få ut sanningen bakom varje individs förhållanden. Vilka är dessa människor och hur kan man hjälpa de?
- Kan staten lägga ner mer pengar på att hemlösa får en högre standard av leverne? Kanske inte lyxhotell.. Men en billig säng och tak över huvudet åtminstone?
- Luska ut vad för ligor som eventuellt styr dessa människor och sätta dit de bakom kulisserna? Jag tvivlar starkt på att det är så starka ligor att de kan utmana polisen. Det är väl bara "mobbare" som utnyttjar de svagaste.
- Kan diverse väktare få befogenhet att föra bort personerna från de mest allmänna platserna i staden?
 
Jag bara slänger ut förslag "on the top of my head".. Vad vet jag? Men något måste göras !!
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Nu brukar jag bara besöka Stockholm och Göteborg under några dagar per år, men tycker också att det ökat. Det syns i alla fall mer nu än tidigare och om det är ligor som är i gång borde väl polisen kunna göra något?

Svar: Några ligor har jag inga fakta om, men det cirkulerar olika saker om just det. I övrigt tycker jag bara det är viktigt att få bort de. Sen gäller det att luska ut vem som tar det beslutet och hur det ska gå till i praktiken. Vad en politiker säger och vad som faktiskt händer är två väldigt olika saker !
Georg

2 Linda aka Javamorsan:

Detta med ligor är bara spekulationer som ingen lyckats hitta minsta bevis för.
I övrigt tycker jag det är sjukt att vi ens har ett samhälle där någon skall behöva gå och tigga el sova ute :(
Det är inte ett jobb för polis det är jobb för våra politiker!

Svar: Det är sant. Ligorna var ett exempel. Varför de sitter där är inte relevant. Jag tycker bara det måste anordnas så de inte upptar stora delar av städerna. Politiker kan lova saker, men vem ska göra det fysiska arbetet? En politikers ord ger mig ingenting. Jag tror på handlingskraft och det står andra människor för! :)
Georg

3 Tess:

Svar: Ja, det blir aldrig så mycket gjort som en politiker snackar :-S

Kommentera här: