Naket och...

... Fel.

Det går för långt! Varför är ”svenskar” rädda att visa sig nakna? Kommer Batman ge dig stryk om någon råkar se dig eller vad är det frågan om?

1. Det finns, seriöst, killar upp till ungdomen (och kanske äldre) vilka duschar med badbyxor (eller kalsonger) på i offentliga omklädningsrum. Sker inte det har många handduken nära duschen. Att faktiskt behöva gå naken enstaka meter för att hämta handduken är något utav en dödssynd, verkar det som. 
 
Kommentar: Ingen kille kommer spana in din utrustning. Du har rätt att duscha normalt precis som alla andra.

2. Tjejer ”vågar” inte snabbt hoppa ner i vattnet vid ett nakenbad en perfekt sommarkväll på grund av komplex (?) för sin kropp som det i nio fall av tio inte är ett minsta ”fel” på..

Kommentar: Nakenbad en sommarkväll kan skapa härliga minnen för livet. Ge inte upp det för att vara ”tråkig” och stå vid sidan om.. Du kommer ångra det.

3. Många killar vill inte ta en piss i offentliga pissoaren och dyligt om det står någon brevid.

Kommentar: Seriöst. INGEN bryr sig om din storlek på falukorven din. Pissa ner hela toaletten om du vill. Sannolikheten att någon ens ser din snorre är inte stor om de inte aktivt försöker se (och vem tusan gör det, jag har då aldrig varit med om det). Varför göra det så komplicerat? Du MÅSTE inte stå och glo på andras heller.

4. Gemensam bastu mellan män och kvinnor kommer inte på fråga hos många. Inte ens om man sitter med vänner på en nära väns landställe.
 
Kommentar: Bastu är något många gillar. Varför sitta och svettas i unkna underkläder eller vara LIVRÄDD över att någon du antagligen inte ens bryr dig om på ett sexuellt plan ser dig naken? Man får INTE men för livet av att se ett manligt eller kvinnligt könsorgan i några sekunder.

Ärligt talat tror jag många skulle må bra av att vistas på åtminstone enstaka platser där man kan se andra individer nakna eller åtminstone halvt avklädda. Varför? För att jag är nudist eller sexgalen. Fel igen. Det verkar vara många som inte trivs med sig själva, har överdrivna komplex eller är ”skadade” av olika ideal. Är det på grund av porr, medias bild av perfektion eller något annat? Inte vet jag, men ser man andra personer nakna ser man att alla är olika och alla har sina konstigheter. Bröstvårtor kan vara riktigt stora och hur små som helst. Den genomsnittliga kuken är inte sju centimeter längre än din. Celluliter är knappast något du är ensam om. Måste du ha ett rakat könsorgan? Nej. Människor har genom alla tider haft hår.. BÅDA är helt okej, faktiskt. Dessa insikter och fler tror jag skulle falla mer naturligt om man såg andra ”nakna” på ett naturligt sätt ibland.
 
För att göra det tydligt: Nakenhet borde vara något fullt naturligt ändå verkar folk livrädda för det, vilket i sin tur leder till den nakenhet "man" faktiskt kan se (på exempelvis film) blir mångas verklighet. Skyll på vem du vill, men försök tänka kring dig själv. Vad är så farligt med att då och då bara vara naturlig? Om än bara för sekunder av din dag!

// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Jag tror det har blivit för sexualiserat i vårt samhälle. Det var mer naturligt förr. Man kan spekulera i många orsaker till varför det är så, men tyvärr drabbar det även de som är medvetna om det som till exempel jag. Jag skäms inte över min kropp, men vill helst inte visa mig naken utom för de allra närmaste.

Svar: Om vi vänder på kakan. Du byter om offentligt och får se en 28 år tjej som också byter om. Tjejens mobil ringer och hon står där helnaken under två minuter medan hon pratar. Vad skulle du tänka då? Skulle du, egentligen, bry dig om någon tänkte likadant om dig?
Georg

2 Jennifer:

Jag håller med Tess om att det nakna har blivit allt mer sexualiserat vilket är trist när det får gå ut över möjligheten till något så enkelt som att vara naken. Ur ett genusperspektiv vill jag även belysa hur kvinnors rädsla att visa sig nakna förklaras med att de inte gillar sina kroppar medan män har något slags "redskap" som ska döljas. Är det verkligen så stor skillnad på män och kvinnor i denna fråga att det krävs olika förklaringar?

Svar: Nej, jag tycker inte det ska behövas olika förklaringar. Såvitt som jag vet är det väldigt få tjejer som har svårt att visa sina ben, magar eller armar utan det är just deras "heliga delar" som de inte vill visa upp på samma sätt som en heldel killar helst inte visar upp sitt "redskap".. Vilket gör det till samma sak!
Sen finns det givetvis människor med exem, brännskador osv. som inte vill visa upp det och sånt har jag full respekt för. Tycker bara den extrema "sexualiseringen" av nakna kroppar generellt går för långt!
Georg

3 Tess:

Svar: Jag kan tänka rationellt kring det hela och tycka att jag inte ska bry mig, men när jag sedan står där så är jag ändå självmedveten om att jag är naken. Det är som en orationell känsla.

4 Anonym:

Jag förespråkar ju delade omklädningsrum och tycker att hetsen kring perfektion är för stor. Sedan vet jag ju att samhället inte är redo för delade omklädningsrum och killar tittar ju uppenbarligen in varandras junk, annars hade ju aldrig Filip och Fredrik kunnat testa hur många prenisar de kunde veta vem de tillhörde! Det är ju framförallt i tonåren som denna osäkerhet som resulterar i att du tittar på andra och jämför dig med andra finns. Dock tror jag att det hade varit vettigt med gemensamma omklädningsrum även för tonåringar eftersom det tar bort mystiken med det andra könet och innebär att det avdramatiserar inför första gången du ser en person av andra könet naken. Första gången du har sex kan vara dramatiskt nog utan att även behöva se en annan person naken för första gången :) långt svar och ifånen hindrar mig från att göra radbrytningar...

Svar: Hej Anonym!
Jag håller nog med i allt du säger. Idag, verkar det som, att fler barn och ungdomar får se nakenhet via TV eller internet innan de råkar/får se någon i sin närhet naken. Det kommer alltid finnas ett behov av att jämföra sig och titta runt. I mina ögon är det mycket bättre än man få se nakna skolkamrater exempelvis än "perfekta" kändisar eller porrstjärnor. Det är inte porrstjärnor eller kändisar som vanligt folk ska "gå i strid med på relationsmarknaden" sen utan det är bara vanligt folk.

Jag vet inte hur alla individer ser på nakenhet och sex idag, men jag tror MÅNGA skulle må bättre av att mötas av naturlig nakenhet framför annat för att må bättre för sig själva.
Georg

5 Linda aka Javamorsan:

Ja nakehet är inte farligt. Dock gillar jag min omgivning och vill inte skrämma skiten ur folk så lite kläder är att föredra :)

Svar: Skulle du skrämma folket med som en liten Naken Linda? :D
Georg

Kommentera här: