Athens, thank you for a great night!

Nej, tack Scorpions. Tack för en skön spelning och en bra skiva!
 
I starten av 00-talet hoppade Scorpions på tåget med göra annorlunda spelningar. Det resulterade bl.a. i en akustisk skiva kallad "Acoustica". En skiva som jag anser är bland det mest intressanta de gjort på en väldans massa år. Än en gång fick de nyligen för sig att göra något liknande. Vilket resulterade i spelningen kallad "MTV Unplugged". Jag visste inte ens att MTV spelade musik längre.. WhoKnew!
 
Spelningen är gjord i Aten av alla platser och det blir en väl lång konsert med bandets största hits, en del nyare och förvånadsvärt mycket oväntat. Tre hästsångare är på plats. Gästsångare, menar jag. Okända för mig. Tjejen som sjunger med i "In Trance" är bra, killen som gästar i "Rock You Like A Hurricane" känns missplacerad som tusan och killen i "Wind of Change" är helt okej. Säkerligen kul för artisterna att gästa Scorpions, men jag kan inte påstå att de bidrar särskilt mycket i sammanhanget.
 
Scorpions själva spelar på riktigt fint. Än idag är de rutinerat band som fortfarande kan få igång en publik och inte nog med det. De kan få igång mig! Konserten är dock lång och några låtar (bl.a. When You Came into My Life och Passion Rules the Game) försvinner in i mängden. Det positiva är att flera flera oväntade spår lyser upp ordentligt. Speedy's Coming, Delicate Dance och Rock 'n' Roll Band är bland det bästa på hela konserten. Speedy's Coming är en låt från bandets andra album som bara diehard-fans har koll på, Delicate Dance är en soloprestation ifrån gitarristen Matthias Jabs. Kan han sjunga (?) tänkte jag och det vet jag fortfarande inte, men det är ett läckert instrumentalt spår. Slutligen har vi Rock 'n' Roll Band, en låt jag har inte har en aning om var den härstammar ifrån... Men svänger gör det!
 
 
Sångaren Klaus Meine gör inget avancerat för att få igång publiken. Det blir några "Sing with me!, "Now you..!" och "Come On" genom showen. Inget direkt nytänkande, men det fungerar. Hans tyska accent gör att det fungerar. Gotta love Klaus Meine. 

Att bandet inte endast maler på med största hitsen gör detta till ett verk som bör spanas in även av de som vid någon tidpunkt övergivit Scorpions. Det finns fortfarande liv i gubbarna trots varierande kvalitet på studioalbum de senaste två decennierna. Att de vågar slänga in nytt och udda material gör dessutom att de inte lever endast på gamla meriter. Även om klassikerna "Blackout", "No One Like You" och "Still Loving You" m.fl. måste förbli. 
 
// Now What !? - GeorgVanHalen

Kommentera här: