ett stabilt 80-tal (med Queen)

A long, long, long, looong time ago fanns det ett band som kallade sig Queen. Dessa herrar var, enligt mig, bäst på studioalbum under 70-talet, men hade ett stabilt 80-tal som även det inte var helt enkelt att välja en topp tio ifrån. It's been done, men var tvungen att offra ett antal värdiga kandidater för att nå mitt mål.
 
Här kommer det du undermedvetet längtat efter;
 
10. Is This the World We Created...?
Speciellt under 80-talet handlade mycket musik om att vara catchig eller överambitiös. Mitt i all jakten efter nästa toppsingel slängde Queen fram denna. En simpel sak, men den lämnar en stark eftersmak just för att de skippar allt överflödigt.
 
9. One Vision
Under 80-talet lämnade bandet allt som skulle kunna benämnas metal, men rocka kunde de fortfarande. Här är ett av bevisen.
 
8. Crazy Little Thing Called Love
Freddie drar fram gitarren, härmar Elvis och får till en hit klart värdig av den gamla storsäljaren. Den får även en extra gnista live.
 
7. Play the Game
En rätt underlig blandning av typisk poplåt och en ballad. Varken det eller det andra, men mycket bra.
 
6. Another One Bites the Dust
Alla bas-riffens moder. Bör vara obligatorisk på dansgolv världen över.
 
5. I Want It All
Det finns två versioner. En singelorienterad och en mer rockig. Jag föredrog först den förstnämnda, men insåg senare vad gitarrsolot verkligen tillförde i den rockigare varianten. Här slår Brian May huvudet på spiken!
 
4. Save Me
Jag minns att en bekant hade haft en hård kväll med grabbarna. Dagen efter dyker några av granna upp hemma hos honom och spelar in våldgästandet med kamera. En bit in på videon ligger den bekanta halvt förststörd. Trycker fram denna låt på datorn och säger, om jag inte missminnner mig.. "lite Queen.. det har jag förtjänat". Priceless. Låten i sig är inte helt olik Somebody to Love heller och det är inget dåligt betyg det.
 
3. Princes of the Universe
Bandet blandar ett "stort" ämne. Gör det catchigt, men ändå rockigt. En låt som håller.
 
2. Under Pressure ft. David Bowie
Trots Queens otroliga framgångar och långlivade karriär blev det inte många samarbeten med andra giganter, men de fick åtminstone med en låt tillsammans med David Bowie. En låt båda parter kan vara stolt över.
 
1. Who Wants to Live Forever
Inget band låter som Pink Floyd, men flera band har försökt sig på sina egna tolkningar av deras sound. Det här går inte att misstolka som Pink Floyd, men hittar ändå den sortens magi som gjort det bandet känt. Queen skalar bort några av de mer "udda" inslagen, gör den något mer inriktad för en större publik och så lekandet mellan Freddie och Brians röster gör låten ännu mer dynamisk.  
 
För dig som är intresserad, men inte orkar läsa hela min dynga.. :-)
 
10. Is This the World We Created...?
9. One Vision
8. Crazy Little Thing Called Love
7. Play the Game
6. Another One Bites the Dust
5. I Want It All
4. Save Me
3. Princes of the Universe
2. Under Pressure
1. Who Wants to Live Forever
 
// Jag vill leva för evigt - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Härlig lista :-) Jag har ett speciellt förhållande till One Vision efter att ha sett resterande Queen i Hyde Park 2008. Det var när Brian May går ut på scenen och drar första riffet som jag freakade ut totalt...haha :-D Jag trodde inte jag skulle reagera på det viset av att se 50% av bandet. Det var så starkt! Undrar hur jag hade reagerat om jag hunnit se hela bandet...?

Svar: Då skulle du kanske varit värre än Justin Bieber-fansen :p
Georg

2 Tess:

Svar: Det är inte helt omöjligt :-D

Kommentera här: