Frowned upon - Inte då !

I veckan var jag och åt en lunch på stan. Under lunchen lade jag märke till hur många det var som hade slängt halvfulla tallrikar med mat och sedan ställt de redo för att diskas.
 
Snart ser jag en man, tillsynes en uteliggare eller liknande, gå fram och välja bland tallrikarna som om det vore julklappar under en julgran på julaftonsmorgon. Han greppade tag i den tallrik som såg smarrigast ut. Smög sedan runt en bra bit bort i lokalen och började äta precis som vilken annan kund som helst.
 
Vafan?
 
Smart! - Säger jag istället. Det är knappast olagligt att äta bortslängd mat andra redan betalat för.. åtminstone enligt min vetskap. Mannen åt sig antagligen mätt och gjorde det gratis.
 
Det fina engelska uttrycket frowned upon skulle kunna användas, men ärligt talat tycker jag detta beteende var mycket bättre än det alla tiggare håller på med dagarna in och ut. Det här störde ingen och visar på betydligt starkare användade av hjärnverksamheten än att sätta sig i något hörn med en mugg i handen. Dessutom är det ett bra tips ifall man en dag skulle vara i en snarlik position.
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Hörni!:

Ja, varför inte, bättre maten kommer till nytta än slängs. Hemskt dock, att det finns människor i en sån situation att de måste göra så för att få bli mätta.

2 Linda aka Javamorsan:

Hellre att maten andra inte orkar äta upp kan ges åt nån som verkligen är hungrig än att bara slängas!

3 Tess:

Ja, ett mycket bättre sätt än att maten slängs. Det slängs alldeles för mycket mat.

Kommentera här: