JOBBigt att JOBBa

Jo, tjena. Välkommen till verkligheten :-)
 
Det är jobbigt att jobba på ett jobb. Annars skulle väl jobb heta kul och det skulle vara kuligt att kula.
 
Jag tror många unga idag (beräknar mig själv även fast jag ligger i högkant för att kallas ung) är lata och får en chock när de kommer ut i arbetslivet. Det riktiga arbetslivet med 40, 50, 60, 70 (+) timmars arbetsveckor.. varje vecka.
 
Idag ska alla studera på ett sådant där fint Universitet. Ojojoj. Vilket ibland är så "mycket" att de inte hinner jobba förutom möjligtvis under sommaren. Sen när man är 24 år eller äldre och kommer ut i verkligheten kanske man aldrig jobbat. Alls och då kära barn. Då ni.
 
Detta är inte bra. Lär era barn att jobba. Nej, inte barnarbete i den hemska beteckningen utan ta er lilla 8-åring och låt den sälja saft för några kronor glaset en sommardag. Se till att er tonåring kanske börjar hjälpa till med något litet på morbrors företag eller att det blir jobba av en helg i månaden under tiden i gymnasiet på något kebabställe. Då ni. Då kanske era barn klarar sig från chocken av det farliga vi i folkmun kallar en vanlig arbetsvecka.
 
Notering: Jepp. Jag jobbar väldigt hårt just nu. Det är därför jag har tid att tänka och blogga om saker som dessa.
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen 

Kommentarer:

1 Hanna:

Jobba mycket tror jag inte är hälsosamt för något. Att jobba i Norge heltid är ganska behagligt, för det mesta. Fem dagar varannan vecka, fyra varannan, åtta timmars arbetsdagar.
Börja lite smått är ju också bra.
Kram

2 Hanna:

Svar: Det är bara normal norsk arbetstid. 154 timmar i veckan. I Norge är det trefikstockning klockan tre när alla åker hem från jobbet.
Kram

3 Gun:

Ja det är nog många som får en chock när de börjar jobba. Själv jobbar jag halvtid och har ingen förståelse för hur vissa orkar jobba nästan dygnet runt. Man ska inte bara jobba och slita, utan ha ett kul-liv också. Jag värderar fritid högre än pengar, så länge vi har så vi klarar oss utan att snåla alltför mycket.

Kommentera här: