Hård rock?

Vad är hårdrock? Är det verkligen hård rock? Jag vettesemlan.

Mycket av det nyare och mer extrema inom genren rock intresserar inte mig. Jag är baksträvare och föredrar vad de tidigare decennierna hade att erbjuda och något återkommande är faktist låtar som inte har något med hårdhet att göra. Nichts.

Låtar från några av tidernas mest respekterade och köpta hårdrocksalbum är alltså inte hårdare än något "svensson" är van vid.  All musik, bra musik, ska ge uttryck för känslor. Att rock måste vara hård för att vara bra är ett koncept jag aldrig förstått mig på. Ja, det finns bra rock som är hård.. men all hård rock är inte bra. Det finns hur mycket skit som helst, enligt mig. Till det finns det givetvis lugnare och mer stillsam rock som är riktigt, riktigt bra. Ta "Pink Floyd" som exempel. Hur många lugna, oerhört lugna, låtar har inte de gjort? Glöm dessutom inte att de är ett av världens genom tiderna mest sålda band. Alla kategorier. Visserligen är inte Pink Floyd klassat som hårdrock för den kunnige, men de flesta som dömer hårdrock är inte kunniga inom ämnet.

Jag lyssnar som tidigare nämnt i andra inlägg på diverse band. Många av dessa band gillar jag för deras variatation. Ta "Deep Purple" som exempel. Vid något tillfälle under tidigt 70-tal var de världens mest högljudda band.. Ändå är två av mina absoluta favoriter från bandets arton studioalbum balladerna "When A Blind Man Cries" och "Soldier of Fortune". Är de från hårdrocksalbum? You bet. Är det hård rock.. Nej. Jag har hört låtar av Michael Jackson vilka är hårdare... They Don't Care About Us, Beat It och Black or White för att nämna några få.

Nu kan jag namndroppa band, låtar och album tills ingen orkar läsa längre. Det är inte min poäng. Jag vill bara få dig (folk) och inse att det kan finnas mer bakom musik än en titel eller överläggande genre. Det är faktist ganska få låtar jag gillar baserat på hur hårda de är. Jag kan gilla låtar för vackra intron, udda strukturer, catchiga refränger, höga noter, gitarrsolon, jazz-inspirerade trumkomp, harmonier, roliga texter.. you name it. Det finns hårdrock som innehåller mycket av detta. Att en eller två låtar på en skiva är hårda är bara en bisak. Inget jag eftersträvar.

Thank you very much !
 
// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Jag har också tänkt på kategoriseringen av musik. Den är svår och jag har märkt att folk tänker olika. Jag skippar ofta kategorisering så det är väldigt svårt när folk frågar vad man gillar. "Allätare" låter ganska torrt på nåt vis. Ungefär som att man inte kunnat bestämma sig. Men jag HAR bestämt mig. Jag vet exakt vad jag gillar och inte gillar. Jag kan bara inte sätta ett namn på det :-S

Kommentera här: