väljer du vad du lär dig?

Jag har aldrig ansett mig själv vara smart. Inte heller som dum.

Däremot har jag haft svårt att välja vad jag lär mig. Ett bra exempel är angående tentor (prov på högskole-och universitetsnivå)... Till majoriteten av vanliga tentor ger tidigare tentor och dess svar en stor indikation på vad som komma skall. Jag vet detta. Ååå vad jag vet detta.

Summerar jag de fyra-fem senaste tentorna med svar och lär mig de är jag i 80-90% av fallen garanterad ett godkänt. Trots att jag vet detta väljer min hjärna att ofta notera och minnas, för tentan och mestadels i livet, totalt onödiga saker berörande kursen. Jag kan minnas ett avsnitt ur boken om ett amerikanskt fall i ämnet, men inte det fullständiga svaret till en tentafråga. Skulle du fråga mig vilket jag finner mest intressant skulle det kunna bli både det ena och det andra. Båda är lika intressanta eller ointressanta som varandra, men varför... Varför kan jag ha svårare att lära mig saker jag vet är viktiga medan jag snabbt kan fånga upp saker som har noll relevans?

Annat exempel...

I högstadiet överhörde jag en kvinnlig klasskompis till någon att hon gillade "Sugababes" nya låt. Hon sa därmed inte inte detta specifikt till mig och inte heller har jag haft något intresse för Sugababes. Hur kommer det sig då att jag idag cirka tretton år senare minns att hon sagt detta? Jag är visserligen intresserad av musik, men återigen aldrig i bandet Sugababes. Jag var och är definitivt inte kär i tjejen (sorry hunny :P). Men varför har jag lagt detta på minnet? Varför vet jag inte Kazakstans huvudstad istället? En kunskap som faktist är mer intressant och viktigare att kunna...

Väljer du oftast vad du lägger på minnet när du läser en bok, går på en föreläsning, pratar med vän eller väljer ditt minne det åt dig?

Strange things is happening. I tell you.

// Utan nostalgi har vi ingenting - GeorgVanHalen

Kommentarer:

1 Tess:

Till viss del kan jag välja, men det fastnar en hel del "onödigt" också. Vem bryr sig om ifall man kan filmrepliker liksom? :-S

2 hanna:

För mig är det lite både och. Om jag försöker att lära mig något och gör minnesregler osv så brukar det fastna. Annars kan det vara lite randomsaker som fastnar. Min franskalärare sa en bra sak (visserligen om hur du skall lära dig språk) om inlärning. Hon sa att du skall lära dig genom handen, ögonen, munnen och öronen. Vad hon menade var att om du skall lära dig en glosa så skall du skriva ner den, säga den, lyssna på den, läsa den och om möjligt titta på föremålet i fråga och lägga in ordet i föremålet. Det går ju att tillämpa på kemi och dylikt också även om det inte blir riktigt samma, men principen att försöka lära sig på flera olika sätt är bra. Så försök att inte bara göra gamla prov. Kanske diskutera med klasskompisar? Försöka lära någon som inte kan? Läsa svaren högt. Försöka att utveckla svaren med hjälp av annan fakta du har i boken. Osv.

En annan sak när det gäller inlärning. Bästa studietiden är 25 minuter, sedan börjar det bli för mycket information för din hjärna att kunna processera - därför det ofta är det som du försöker lära dig mot slutet som du glömmer bort. Efter tjugofem minuter skall du för bästa inlärning ta en fem minuters paus och sedan börja igen och plugga i tjugofem minuter.

:)

Kram

Kommentera här: