... you know what I mean?

                         

Ni kanske känner igen bilden. Den är ifrån den brittiska filmen The Football Factory, en film jag såg igår. Tag det lugnt nu, det blir inte ännu en recension. Detta inlägg handlar mer om vad filmen representerar nämligen en del av den engelska kulturen.

Något jag tycker var läskigt bra med filmen var miljöerna, dialogerna och allt som fångade den brittiska vardagen. Det är något man inte ser allt för ofta ser på film med tanke på att de flesta filmerna som visas i Sverige är svensktillverkade eller direktimporterade ifrån Hollywood. Jag är inte en sådan som har något emot amerikansk film, inte alls. Men ofta när de ska göra en film som utspelas i t ex Spanien eller London, blir den ofta lite amerikaniserat oavsett hur mycket energi de lägger ner på att få den realistisk.

Hur vet jag att denna fångar den brittiska vardagen? Jo, jag var nämnligen i England år 2005  för att besöka min gamle vän Marko. Han har sedan han flyttade dit blivit en riktig britt och de få dagarna jag var där åkte vi runt på pubar eller gled runt i hans hemmastad. När filmen t ex utspelades på pubarna var det som att jag kände igen mig, jag var där igen! Språket, humorn, kommentarerna. Det var skönt att för omväxlingsskull se en film som var 100% brittisk utan de vanliga amerikanska skådespelare.

Med den brittiska dialekten blir orden och påståendena "what?", "... you know what I mean?", "cunt!" och "mate" extremt mycket mer underhållande än på en amerikansk film. Det som jag, den eftertänktsamme svensken, är mest fascinerad över är att språket bara flyter ut ur dem. Det känns som att de pratar snabbare än vad de tänker och säger automatiskt "... you know what I mean?" efter var och varannan mening utan att vilja ha något svar...

En vacker dag skulle jag vilja ge svaret: "no, I don't know what you mean... I have no clue what you are even on about!". Sanningen är antagligen att de själva inte alltid vet vad de pratar om :-)

/ GeorgVanHalen

Dagens sånginsats:
Judas Priest - Locked In

Kommentarer:

1 Maria:

tjena!ja klart jag varit där!jag bor ju i sölvesborgs kommun typ 1 mil från festivalområdet.hehe :)

2 Maria:

jag har faktiskt aldrig sett nåt band där,förutom dom man fått en glimt av sådär,men ingen konsert

Kommentera här: