pengarna som sliter oss i stycken


                       

Vi kämpar alla för våra pengar, eller ja, de flesta av oss i alla fall. Den här texten handlar dock om en av deras baksidor, pengarnas baksida.

Förr eller senare hamnar man i tillfällen där man måste låna eller låna ut pengar. Personligen ogillar jag att låna pengar och ogillar ännu mer att låna ut. Inte för att jag är snål, fattig eller allmänt elak. Nej. För att jag vet vad det kan göra mot en vänskapsrelation. Låna ut pengar och du lånar ut din tilit. Alla ser det inte så och jag avundas dem som inte gör det. Relationerna blir simplare på det viset.

Att bjuda en kompis på något för en tia eller en tjugolapp är inte hela världen, speciellt inte när man har gott om pengar. Lånar man däremot ut samma summa pengar (gäller främst när man är lite yngre), då börjar vi genast diskutera något helt annat. Då förväntar man sig pengarna tillbaka och lånar man ut denna struntsumma till fel människa kan det kosta hela vänskapen. Inte på grund av pengarna utan för vad pengarna representerar. Tilit. Kompisen struntar i ens tilit och vad finns då kvar? Jo, en tia eller tjugo kronor.

Alla mina vänskaper är värd mera än så, därför är jag inte fanatiker att varken låna eller låna ut pengar.

/ GeorgVanHalen


Dagens sånginsats:
Red Hot Chili Peppers - Otherside

Kommentera här: