Musik för den som vill

Under mina år som bloggare har jag försökt ge tips på musik, det är inte särskilt enkelt. Det finns redan, vilt vågat, miljardtals olika musik rekommendationer på internet. Hur ska man göra för att någon skall orka bry sig om vad jag har att säga? Jag har skrivit korta enstaka inlägg om bara en låt, skrivit skivrecensioner, gjort en dagens låt (en ny låt för varje blogginlägg oavsett innehåll) men i längden blir det för mycket. Vem orkar kolla upp låt efter låt, skiva efter skiva på band eller artister de knappt hört talas om?

Nyligen har jag börjat göra lite längre blogginlägg om ett band / en artist, lagt in bilder, skrivit något kul om dessa och rekommenderat låtar. Jag tror det kan vara rätt, men samtidigt vill jag rekommendera enstaka låtar. Därför ska jag nu och då slänga in lite låtar jag verkligen fastnat för på sistone och skriva varför. Kanske då, kan man nå ut till någon, men bara kanske. Vi får se. 

Jimi Hendrix - Them Changes
En låt från den enda officiella Jimi Hendrix liveskivan som blev till under hans livstid, Band of Gypsys. Det är en funk baserad låt med grym bas och innan den blir för enformig hoppar publiken fram och livar upp den. Extremt skön låt.

Phil Lynott - Tattoo (Giving It All Up For Love)
En catchig, kul och varierande låt. Den visar, om inte annat, på Phil Lynotts (Thin Lizzys sångare) kreaktivitet. Att lämna hårdrocken för en svänging poplåt och sedan göra den som annat aldrig gjorts. Classic.


Deep Purple -
This Time Around / Owed to 'G'
Vid en tid då bandet var splittrat som aldrig för försökte de en sista gång innan det långa avbrottet. Den skivan, Come Taste The Band, blev en bra skiva, men den erbjöd inte mycket nytt. Om ens något, men just denna låt står sig ut från mängden och har hållit sig starkt. Övergången mellan de två delarna är genialisk.


// GeorgVanHalen

Kommentera här: