en bild för mycket

Idag tar folk bilder mer än någonsin tidigare, skulle jag kunna tänka mig i alla fall. Att leta problem med det är väl bara dumt?

Bara för någon dag sedan hörde jag att någon känd (inte tillräckligt känd för att jag ska kunna komma ihåg namnet klockan 23:14 på en söndagkväll men ändå) att det är skrämmande att dagens generation inte bryr sig om hur deras bilder läggs upp på internet, vem som kollar på dem eller att vissa städer har 24/7 övervakning överallt.

Jag tillhör en av dom som inte lägger ner alltför mycket vikt i vem som ser mina bilder, jag menar, jag är varken rik nog, känd nog eller har några så starka ovänskaper (så vitt jag vet) för att befara att mina bilder används i ett skadande eller kriminellt syfte. Givetvis finns chansen att någon använder bilderna ändå för något udda ändamål, men med alla bilder som cirkulerar på internet är den chansen ganska liten.

Sedan har jag vänner och bekanta som är väldigt eller relativt måna om vart deras bilder hamnar. En del till sådan bredd att man knappt får ta bilder på dem och andra att man får ta bilden, men inte lägga upp den på internet. Då kommer sägelsen: "det som en gång kommer upp på internet, stannar där" snabbt upp i tankarna. Det gäller antagligen mycket, men privatbilder på hela okända personer? Tveksamt. Även om någon skulle spara en helt okänd människas bild, går väl den personens dator också sönder en vacker dag? och isåfall, hur länge orkar denna person anstränga sig att flytta bilder hit och dit, bara för att behålla dem?

Hela diskussionen slutar upp i två frågor: "Hur stor tillit har man till allmänheten?" och "Hur stor tillit har man till dem man litar på?". Många av dem som råkat mest illa ut är dem som tillförlitat sig till flick-/pojkvänner eller nära vänner med högst "personliga" bilder. 

Till råga på allt finns problemet att chefer letar material på internet om personer de anställer. Det är svårt att veta hur sådana tänker och det spelar väl stor roll vilken form av jobb man söker också. Om en person som är tänk som ny VD syns på bild efter bild med unga tjejer på nattklubb och även gift, kanske det inte är bästa idén att anställa just denna person?  Men hur stor vikt lägger en chef om de ska anställa ett vanligt cykelbud som har en del tillgängliga "fyllebilder" Relevansen där är väldigt låg, åtminstone i mina ögon. Om jag var chef skulle jag inte bry mig, kanske om bilderna var alldeles för grova.

Kanske gör de personer rätt, de som är rädda om hur allmänheten betraktar dem och inte publicerar deras bilder lättsamt. För visst har de rätt, varför ska en helt okänd människa från Boden se mina bilder? Men...

Det finns alltid ett men.

Jag tänker fortsätta vara öppen och använda mina bilder precis som jag behagar. Kanske kommer jag en dag förlora på det, men i min erfarenhet har jag redan vunnit en hel del på det.

Dagens låt:
Rage Against the Machine - Take the Power Back
Det kanske är dags.

/ Geomeister

Kommentarer:

1 Natalie B:

Hej!

Om du inte redan deltar, får du gärna vara med i min tävling: http://natalieb.blogg.se/tvling.html
Du kan vinna ett hemligt paket till ett värde av TUSEN KRONOR!

Hoppas du har en fin dag!

2 linneaBruno:

joo att resan närmar sig känns för jäkla gött asså:D i want to go hooooome!hihi

Kommentera här: