Gör Stockholm Renare

Världens renaste huvudstad ? Kanske för tio år sedan...
Något har hänt sedan dess. Nej, inte något..mycket har hänt sedan dess!

Från klass ett till fyra i grundskolan hade jag en nära vän som hette M. Han flyttade sedan till England. För två år sedan kom han tillbaka och sökte upp mig. Därefter åkte jag och besökte honom i England. Jag träffade hans mor där, vem jag frågade: Vad saknar du mest med Stockholm? (frågan innefattade vad som helst, en person, en plats, en resturangkedja osv.). Vad svarade hon? Hon sa: Renligheten i Stockholm. Hon kommer bli besviken om hon återkommer hit en vacker dag.

Jag vet inte vad detta beror på. Kanske är det alla "nya" gratistidningar, Metro, Vi i Vasastan, Mitt i Vasastan, Östermalmsnytt, Stockholm City osv. som ligger i varje hörn runt om i staden?

Min far tror det kan bero på den nya "snabbmatskulturen" dvs. att folk äter Hamburgare, Pizza, Kebab och liknande på uteserveringar och ute i parker (där de inte hittar någon papperskorg så de lämnar kartongerna på plats) och dessa ting blåser sedan bort!

Anledningen till våra smutsiga gator är ett gåta med många svar och dessutom ganska irrelevanta svar om du frågar mig. Det är lösningen som är det viktiga och jag ska försöka iaf plocka upp minst en skräp grej varje dag oavsett om det är en gratistidning, en öl-burk eller en plast kaffemugg. Gör det du med! Om tillräckligt många människor skulle göra det, skulle våra gator se betydligt bättre ut dessutom är det inte direkt någon större ansträngning.

Kommentera här: